تخت سلیمان تکاب دارای بیشترین بازدید نوروزی در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: امسال در سطح استان مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با ۱۶ هزار بازدید بیشترین تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی را داشته و پس از آن مجموعه جهانی قره‌کلیسا چالدران، آبشار شلماش، دریاچه ارومیه و غار سهولان مهاباد بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را داشته‌اند.

به گزارش کردپرس، از میراث فرهنگیل مرتضی صفری بیان کرد: امسال ۱۲۲ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، واحدهای بوم‌گردی و اقامتگاه سنتی و مجتمع گردشگری و تفریحی با دو هزار و ۱۸۳ اتاق و پنج هزار و ۱۶۶ تخت اقامتی برای اسکان مسافران آماده شده بود که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲، در مجموع ۸۲ هزار و ۱۴۶ نفر در این مکان‌ها و نیز مراکز اسکان فرهنگیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان و سایر ستادها اقامت داشته‌اند که در مقایسه با سال پیش افزایش ۳۴ درصدی داشته و ضریب اشغال مراکز اقامتی استان نیز در این مدت ۳۰ درصد بوده است.

او ادامه داد: آذربایجان غربی یک هزار و ۷۴۹ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی تخت سلیمان تکاب، قره‌کلیسا چالدران، کلیسای زور زور ماکو، دریاچه ارومیه و مراسم مذهبی بادراک بوده که در ایام عید پذیرای مسافران بوده است. 
از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی استان برابر با یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۲۰ نفر بوده که افزایش ۴۲ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته داشته است. 

صفری افزود: در سطح استان مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با ۱۶ هزار بازدید بیشترین تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی را داشته و پس از آن مجموعه جهانی قره‌کلیسا چالدران با پنج هزار و ۵۰۰ نفر در رتبه دوم قرار دارد. 
همچنین در این مدت از میان جاذبه‌های طبیعی استان نیز آبشار شلماش با ۴۵ هزار نفر، دریاچه ارومیه با ۴۲ هزار نفر و غار سهولان مهاباد با ۲۴ هزار نفر بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را داشته‌اند. 

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص بازدید از موزه های استان نیز گفت: در بازه زمانی مذکور ۳۴۳ هزار و ۶۵۲ نفر از بناهای تاریخی و موزه‌های استان بازدید کردند که شاهد افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و از میان موزه‌های استان کاخ‌موزه باغچه‌جوق ماکو با ۱۲ هزار نفر، موزه مردم‌شناسی ارومیه با هفت هزار نفر بازدید بیشترین اقبال را داشته است.

او بیان کرد: امسال ۱۲۶ عنوان برنامه نوروزگاه در ۴۳ مکان تاریخی و گردشگری سطح استان برگزار شد که در آن برنامه‌های آیینی و سنتی اجرا و در ۴۹ مکان سفره‌هفت سین چیده شد و یکی از جذاب‌ترین برنامه‌ها برگزاری جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی بود که در محوطه موزه مردم‌شناسی ارومیه برگزار شد.

صفری اضافه کرد: امسال در شهرستان‌های ارومیه، خوی، اشنویه، بوکان، تکاب، میاندوآب، شاهین‌دژ و مهاباد اتوبوس گردشگری فعالیت داشت که استقبال خوبی نیز از این اتوبوس‌ها انجام شد به طوری که در مدت ۱۴ روز از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در ارومیه بیش از ۱۳ هزار نفر توسط اتوبوس از مکان‌های تاریخی و گردشگری بازدید کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی گفت: از بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ طبق اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تعداد مسافران ورودی و خروجی از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی ۲۲۳ هزار و ۷۱۱ مورد با افزایش پنج درصدی بوده و در این مدت ۱۲ میلیون و ۴۴ هزار و ۶۴ مورد تردد وسایل نقلیه در استان ثبت شده که ۱۷.۳۷ درصد رشد داشته و میزان تردد ورودی و خروجی استان هم یک میلیون و ۹۸۵ هزار و ۷۴۸ مورد بوده است.

او ادامه داد: طبق اعلام نیروی انتظامی استان نیز در این مدت تعداد فوتی‌ها و مجروحان تصادفات استان ۱۸ درصد کاهش داشته و متاسفانه ۱۷ نفر در این مدت جان خود را از دست داده و ۳۳۱ نفر در تصادفات مجروح شده‌اند.

کد خبر 2754196

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha