شکنجه شهروندان کرد سوریه توسط نهادهای امنیتی ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق وابسته به سازمان ملل، نهادهای امنیتی ترکیه در شکنجه شهروندان کرد سوریه که توسط گروههای شورشی سوریه بازداشت شده اند، دست داشته اند.

به گزارش کردپرس به نقل از نشریه نوردیک مانیتور، کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل، در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت سوریه، برخی مقامات نظامی و امنیتی ترکیه را به دست داشتن در شکنجه شهروندان کرد بازداشت شده در سوریه متهم کرده است.

بر اساس گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل، مقامات امنیتی ترکیه بویژه بازجویان سازمان اطلاعات این کشور، در بسیاری موارد در جریان بازجویی از شهروندان بازداشت شده در ادلب و منطقه کردنشین عفرین حضور داشته و گاهی شخصل از شهروندان غیرنظامی بازداشت شده بازجویی کرده اند.

در این گزارش به موارد متعدد نقض حقوق بشر در جریان بازجویی از شهروندان بویژه کردهای ساکن عفرین اشاره کرده است. برخی از این افراد به گزارشگران این نهاد حقوق بشری سازمان ملل گفته اند آنها در جریان بازجویی مورد شکنجه از جمله تهدید به تجاوز قرار گرفته اند.

این گزارش که به وضعیت شهروندان مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه، در فاصله سالهای 2018 تا 2022 پرداخته، به مواردی از اخراج شهروندان کرد از روستاها، جلوگیری از بازگشت آوارگان کرد به موطن خود و آزادی شهروندان در قبال رشوه توسط شورشیان تحت حمایت ترکیه نیز اشاره کرده است.

این گزارش نشان می دهد که نقض حقوق بشر در مناطق تحت کنترل شورشیان وابسته به ترکیه به یک پدیده عادی در این مناطق تبدیل شده و گزارشهای متعدد نهادهای بین المللی در نقد رفتار نیروهای شورشیان و ارتش ترکیه تاثیری در تغییر وضعیت نداشته است.

کد خبر 2754123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha