۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
حمله مسلحانه به ساختمان حزب خوب در استانبول/ مرال آکشنر: آقا رجب از تو نمی ترسم

سرویس ترکیه - دو روز پس از تهدید لفظی علیه مرال آکشنر از سوی اردوغان، دفتر حزب خوب در استانبول مورد حمله گروه های مسلح قرار گرفت و رهبر این حزب خطاب به اردوغان گفت که از او نمی هراسد.

به گزارش کردپرس، دو روز پس از سخنان تهدید آمیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) علیه مرال آکشنر رهبر حزب خوب، ساختمان این حزب در استانبول هدف شلیک گلوله های افراد ناشناس قرار گرفت. مرال آکشنر در واکنش به این حمله و اظهارات اردوغان اعلام کرد که از او و تهدید هایش هراسی ندارد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که چند روز پیش آکشنر با یاد آوری خروج دولت ترکیه از کنوانسیون استانبول، به طرح جدید برداشته شدن قانون شماره 6284 ترکیه درباره حمایت از زنان در برابر خشونت اعتراض کرد. 

پس از آن آکشنر در سفری به مناطق زلزله زده در آدی یامان اعلام کرد که زنان در مناطق زلزله زده به شدت از کمبود امکانات بهداشتی ویژه زنان در رنج هستند. در حالی که رسانه های ترکیه همچنان از اعلام کالاهای ضروری بهداشتی زنانه به عنوان اقلام مورد نیاز در مناطق زلزله زده اجتناب می کنند، آکشنر به کمبود این امکانات در مناطق زلزله زده و بایکوت خبری این موضوع اعتراض کرد.

درست پس از این بود که اردوغان در سخنانی با مخاطب قرار دادن آکشنر، او را تهدید کرد و گفت: «مرال خانم صبر مرا لبریز نکن و مرا با خودت در نیانداز.» اردوغان همچنین در واکنش به این که آکشنر او را با عبارت «آقا رجب» مورد خطاب قرار داده بود، به او هشدار داد که از اسم کامل او «رجب طیب اردوغان» برای خطاب کردنش استفاده کند.

دو روز پس از تهدید اردوغان، ساختمان استانی حزب خوب در استانبول هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. اما این حادثه تلفاتی در پی نداشت.

مرال آکشنر، بلافاصله در حرکتی سمبلیک بدون همراهی محافظان خود و بدون استفاده از خودرو شخصیت های سیاسی مورد محافظت با خودرو پسرش به ساختمان حزب رفت. او در مقابل ساختمان حزب سخنرانی آتشینی علیه اردوغان انجام داد و گفت: «درست یک ماه مانده به انتخابات، پس از سومین تهدید مردی که نمی توانم به او بگویم رئیس جمهور، باید بگویم آقا رجب، به دفتر حزب ما حمله شد. من به عنوان یک وزیر کشور سابق می گویم که این حمله مسلحانه به دو طبقه اول و سوم حزب ما، عمدی بوده است.» 

آکشنر با اشاره به تهدید های پیشین اردوغان که گفته بود این تازه روزهای خوبت است و روزهای بدتری برای تو در راه است و دو تهدید دیگر او، گفت: «این حمله مسلحانه در ادامه تهدید های سابق رخ داده است.»

آکشنر اعلام کرد: «نمی توانید ترکیه را تبدیل به یک حکومت قبیله ای کنید. حمله مسلحانه به احزاب ترکیه و تهدید آنها درست یک ماه و نیم مانده به انتخابات امری غیر قابل قبول است. این یک ناحقی بزرگ علیه رای دهندگان است.»

او خطاب به اردوغان گفت: «کسی که مرال آکشنر را بترساند از مادر زاده نشده است. ما نمی ترسیم. من جز خدا از کسی نمی ترسم. آقا رجب، بدان من از تو نمی ترسم. اما تو رئیس جمهور هستی و مسئولیت امنیت جانی و مالی همه شهروندان این کشور بر عهده تو است. پیشتر هم حمله کنندگان به خانه و اعضای خانواده من مشمول برائت شدند.»

او از مردم ترکیه خواست تا برای براندازی «دولت اعجوبه» در 14 مارس به پای صندوق های رای بروند و جلوی تهدید های بیشتر علیه شهروندان را بگیرند.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در واکنش به سخنان آکشنر او را متهم کرد که بدون این که علت این حادثه روشن شود، در حال پروپاگاندای سیاسی علیه حکومت است. 

احمد داوود اوغلو رهبر حزب آینده و یکی دیگر از شرکای ائتلاف اپوزیسیون نیز با حمایت از آکشنر گفت: «او یک آسنا (سمبل گرگ ماده) است و از این تهدید ها نمی هراسد. حالا اردوغان باید بیاید و به طور رسمی این حادثه را محکوم کند تا معلوم شود که دستی در این ماجرا ندارد.» 

مراد یتکین روزنامه نگار مشهور ترکیه نیز در سخنانی در کانال یوتیوب خود با انتقاد از سویلو گفت: «او که خود مسئول حفظ امنیت شهروندان این کشور است، به جای یافتن عاملان حادثه، معترضان به حادثه را به فرصت طلبی و پروپاگاندا علیه دولت متهم می کند.»

لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که آکشنر مورد تهدید و حمله اردوغان و طرفداران AKP قرار می گیرد. خانه او پیشتر در 31 مارس 2014 مورد حمله قرار گرفت. همه عاملان حمله پس از آن آزاد شدند. سال گذشته نیز وقتی به سیاست های دولت و هلدینگ طرفدار AKP و شخص محمت چنگیز رئیس هلدینگ چنگیز برای از بین بردن طبیعت ریزه انتقاد کرده بود، مورد حمله فیزیکی از سوی برخی افراد طرفدار دولت قرار گرفت. اردوغان در واکنش به این حادثه در حالی که از عبارت «عروس خانم/گلین خانم» برای مورد خطاب قرار دادن او نام می برد، با لحنی توام با تمسخر و تهدید گفت: «عروس خانم این تازه روزهای خوبت است. روزهای بدتری در انتظارت است.»

این طور که به نظر می رسد، یک ماه و نیم آینده تا انتخابات، تهدید ها و حملات علیه اشخاص و احزاب سیاسی ترکیه ادامه خواهد داشت. همچنین حمله به اعضای اپوزیسیون در رسانه های طرفدار دولت ترکیه، هر روز شدت بیشتری پیدا می کند. 

کد خبر 2754058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha