به اصلاح قانون انتخابات عراق رای نخواهیم داد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – فراکسیون  اتحادیه میهنی کردستان در مجلس عراق  روز گذشته (دوشنبه) با انتشار بیانیه ای  با اعلام موضع خود در خصوص  قانون انتخابات مصوب مجلس نمایندگان ،  تاکید کرد که اتحادیه میهنی به دلیل وجود  بندها و مواد مغایر با منافع کردها و مناطق کردنشین ، به آن رای نخواهد داد.

به گزارش کردپرس  به نقل از خبرگزاری «موازین نیوز» فراکسیون اتحادیه میهنی در  بیانیه‌ خود ، افزود: پس از بحث و کشمکشی  طولانی، سومین متمم قانون انتخابات در مجلس نمایندگان به تصویب رسید ، اما این فراکسیون به  بندها و مواد مربوط به استان کرکوک اعتراض دارد ، لذا به این قانون رای نخواهد داد .

در این بیانیه آمده است که  در خصوص  قانون انتخاب شورای استان کرکوک و یه رغم اینکه از سال 2004 به دلایل سیاسی انتخابات در این استان برگزار نشده است،اما « ما در همه  نشست ها  شرکت کردیم تا استان کرکوک ازاین  انتخابات حذف نشود، اما شرایطی که برای رسیدگی به  ثبت نام رای دهندگان در کرکوک تعیین شده بود، نامشخص، ناعادلانه و بر خلاف این مؤلفه بود که ، به شرح زیراست:

1-موادی که شورا تصویب کرد، موادی نیست که فراکسیون اتحادیه با آن موافقت کرده است ،  لذا  به مواد مورد توافق قرار گرفته به دلیل عدم برگزاری نشستی در این خصوص  یه این مواد رأی نداد.

2- در قانون انتخابات به سرشماری نفوس در سال 1957 به عنوان مبنای رأی دهندگان در کرکوک استناد  شده است، اما آنچه برای این ماده خطر دارد، وجود ماده دیگری است که تعیین  یک حوزه انتخاباتی برای هر استان در محدوده فعلی آن را ایجاب می کند،لذا ساکنان اصلی  استان کرکوک  بویژه ساکنان مناطق چمچال ، کفری و دوز خورماتو براساس آمار سال 57 از مشارکت در ین انتخابات محروم خواهند شد.

3-یک بند به قانون اضافه شده  که  در آن به کسانی که قبل از سال 2003 در کرکوک کارت سهمیه داشتند ، حق داده شده است که در انتخابات شرکت کنند که این مسئله  برخلاف  سرشماری 1957 و حق رای به اعراب ساکن  کرکوک می شود و این بند همچنین بدون رضایت کردها به قانون انتخابات  افزوده شده است.

فراکسیون اتحادیه میهنی در بیانیه خود با اشاره به اینکه که مایل است  که به افکار عمومی و مردم کُرد اعلام کند که  این فراکسیون تا هنگامیکه  که  نشست ها به حد نصاب نرسد در آنها شرکت نخواهد کرد ، زیرا این  نشست ها  حتی بدون مشارکت این فراکسیون  می توانند ، برگزار شوند ، و  از آنجایی که برخی از احزاب سیاسی با تصویب این قانون موافقت کرده بودند، مشارکت این فراکسیون در این نشست ها ،  تلاش هایی به نفع کرکوک خواهد بود ، اما از رای دادن به مواد و بندهای مغایر  حقوق مردم ،خودداری خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، این فراکسیون همچنین با ابراز  ابراز تاسف ازاینکه  نیروهای کُرد با این موضوع مهم به صورت یکپارچه تعامل نکردند ، افزودکه یک حزب کُردی به خاطر  منافع حزبی خود در ازای دو کرسی برای مسیحیان و کرسی آوارگان در اردوگاههای استان نینوا از کرسی کرکوک صرفنظر کرد.

فراکسیون اتحادیه میهنی در پایان بیانیه خود تاکید کرد که هدف و استراتژی تاریخی اتحادیه میهنی  دفاع از کرکوک و تمام مناطق کردنشین  جدا شده اجباری از اقلیم کردستان، به کارگیری  همه  روش‌های قانون اساسی، قانونی و سیاسی است که اهالی کرکوک هرگز این موضع را فراموش نخواهند کرد.

کد خبر 2753918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha