کاظمی وزرای کابینه خود را به مجلس عراق معرفی کرد/ وزارت خارجه به کردها رسید+ اسامی

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر مکلف عراق فهرست اسامی وزرای پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه های مختلف به استثنای دو وزارتخانه مهم را به مجلس نمایندگان این کشور تحویل داد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، مصطفی کاظمی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال عراق امروز (چهارشنبه) در یک نامه رسمی به محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور، فهرست اسامی و رزومه کاری وزرای پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه های مختلف به استثنای دو وزارتخانه خارجه و نفت را ارائه داد.

در نامه نخست وزیر مکلف عراق به رئیس مجلس نمایندگان این کشور آمده است: در پیوست نامه قبلی در تاريخ 29 آوریل که شامل ارسال برنامه دولت به مجلس محترم بود، با استناد به احکام بند چهارم ماده 76 قانون اساسی و بر اساس فرمان رئیس جمهوری مبنی بر تکلیف من به تشکیل هیئت دولت، اسامی نامزدهای عضویت در هیئت دولت و رزومه آنها را ارائه می دهیم و از شما درخواست می کنیم که زمان برگزاری جلسه رای گیری را مشخص کنید.

در فهرست همراه نامه مذکور، کاظمی که 9 آوریل 2020 (21 فروردین 1399) به صورت رسمی از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز 30 روز (تا 19 اردیبهشت) فرصت دارد تا کابینه پیشنهادی خود را جهت کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند، نامزدهای تصدی 20 وزارتخانه از مجموع 22 وزارتخانه کابینه پیشنهادی خود را معرفی کرده با این حال کسی را برای تصدی وزارتخانه های خارجه و نفت نامزد نکرده است.

در حالی که حلبوسی پیشتر ساعت 9 شامگاه امروز به وقت محلی (10:30 به وقت تهران) را برای برگزاری جلسه فوق العاده مجلس نمایندگان عراق جهت رای گیری بر سر برنامه دولت و کابینه پیشنهادی تعیین کرده، نخست وزیر مکلف این کشور در فهرست ارسالی به مجلس، 12 وزارتخانه از جمله دارایی، کشور و نفت را برای شیعیان، شش وزارتخانه و در راس آنها دفاع را برای اهل تسنن، سه وزارتخانه شامل خارجه، دادگستری و عمران را برای کردها و وزارت مهاجرت و آوارگان را نیز برای مسیحیان در نظر گرفته است.

بنا بر آن چه در فهرست مذکور آمده، اسامی وزرای پیشنهادی کاظمی به مجلس نمایندگان عراق برای تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور به شرح ذیل است:

1- سپهبد جمعه عناد سعدون خطاب برای وزارت دفاع

2- ارتشبد عثمان علی فرهود مشیر برای وزارت کشور

3- علی حیدر عبدالامیر عباس برای وزارت دارایی

4- خالد بتال نجم عبدالله برای وزارت برنامه ریزی

5- نازنین محمد وسو شیخ محمد برای وزارت عمران، مسکن و شهرداری ها

6- حسن محمد عباس سلمان برای وزارت بهداشت و محیط زیست

7- علی حمید مخلف محسن برای وزارت آموزش و پرورش

8- نبیل کاظم عبدالصاحب عباس برای وزارت آموزش عالی، علوم و فناوری

9- ماجد مهدی حنتوش علی برای وزارت برق

10- نوار نصیف جاسم حمود برای وزارت بازرگانی

11- ناصر حسین بندر حمد برای وزارت حمل و نقل

12- عبدالرحمن مصطفی فتاح احمد برای وزارت دادگستری

13- هشام صالح داوود سلمان برای وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی

14- منهل عزیز محمود عبدالرحمن برای وزارت صنایع و معادن

15- ارکان شهاب احمد کاظم برای وزارت ارتباطات

16- محمد کریم جاسم صالح برای وزارت کشاورزی

17- عبیر مهدی محسن سعید برای وزارت کار و امور اجتماعی

18- عدنان درجال مطر جاسم برای وزارت جوانان و ورزش

19- ثناء حکمت ناصر جرجیس برای وزارت مهاجرت و آوارگان

20- مهدی رشید مهدی جاسم برای وزارت منابع آبی

کد خبر 270840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha