بمب ساعتی سایت پسماند «سیدآباد» مهاباد؛ فاجعه ایی در کمین و بهانه هایی بی دلیل!

سرویس آذربایجان غربی- نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مکانی برای سایت جدید پسماند مهاباد معرفی شده اما شهرداری مهاباد به دلیل دوری مسافت آن را تایید نمی کند از سوی دیگر این شهرداری تا کنون علیرغم امکان دریافت تسهیلات از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای ساماندهی سایت پسماند از این فرصت نیز استفاده نمی کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سایت پسماند مهاباد در حال انفجار است اما ضرب الاجل پشت ضرب الاجل و تیرهایی که به سنگ می خورد و در این بین تنها مردم سیدآباد مهاباد اند که ضررمند شده اند و شهرداری همچنان وعده می دهد.

تیرماه سال گذشته مردم در منطقه سیدآباد برای چندمین بار تحصن کردند و مانع از تخلیه زباله در این مکان شدند. سایتی که یک سال از تکمیل ظرفیت آن می گذرد ولی از سال گذشته علی رغم بارها وعده تعطیل شدن، هنوز هم فعال است.

تابستان پارسال در پی تحصن های مردمی، دهیار و اعضای شورای سید آباد استعفا دادند. این مسئله با واکنش مسئولان شهری مهاباد روبه رو شد و رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: طبق تصمیم کارگروه پسماند این شهرستان، سایت زباله شهری «سیدآباد» پنج ماه دیگر (تا آذر98)به مکان جدید منتقل می‌شود.

اما از این وعده آخر نیز، چهار ماه گذشته و هنوز هم سایت پسماند سیدآباد فعال است. تابستان نزدیک است و تاب مردم روستای سیدآباد هم دیگر به سر آمده است.

کارگروه پسماند استان اصرار دارد مهاباد به سایت مشترک با میاندوآب اقدام کند اما مهاباد به این تصمیم راضی نیست.

دلایل منتفی شدن سایت پسماند مشترک مهاباد و میاندوآب

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منتفی شدن سایت مشترک پسماند مهاباد و میاندوآب به کردپرس می گوید: «مکان های تعیین شده به دلیل نزدیکی به روستاهای پرجمعیت و وجود زمین‌های کشاورزی درجه یک منتفی شده است. چرا که در مرز مشترک مهاباد و میاندوآب زمین مناسبی برای ایجاد سایت پسماند وجود ندارد از این رو مهاباد به ایجاد سایت مشترک با میاندوآب موافق نیست».

او اضافه می کند: «هرچند فرمانداری میاندوآب پیگیر تعیین سایت مشترک پسماند مهاباد و میاندوآب است اما بنا به دلایل مذکور این مسئله از نظر مهاباد کاملاً منتفی است. زیرا تبعات اجتماعی و زیست محیطی که این سایت مشترک می‌تواند به روستاهای پرجمعیت این منطقه وارد سازد، قابل بحث نیست. از این رو مهاباد نسبت به تعیین سایت مشترک پسماند با میاندوآب منصرف شده است»

با شیوع کرونا و خطرات احتمالی سایت پسماند سیدآباد که همچون یک بمب ساعتی در حاشیه مهاباد در انتظار انفجار است، تعلل شهرداری مهاباد برای تعیین سایت جدید جای سوال دارد؟!

به گفته جلال محمودزاده؛ شهرداری مهاباد علی‌رغم امکان دریافت تسهیلات جهت راه اندازی کارخانه کمپوست و ساماندهی پسماند شهری از ارسال مدارک به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تا این لحظه خودداری کرده است.

او ادامه می دهد: سایت پسماند سیدآباد در مهاباد مشکلات زیادی را برای این شهرستان شکل داده است و با تکمیل شدن ظرفیت آن دیگر امکان استفاده از این سایت وجود ندارد هر چند شهرداری مهاباد موظف شده بود که مکانی جدید برای سایت پسماند مهاباد در نظر بگیرد و سایت پسماند سیدآباد را به طور کامل تخلیه کند، اما تا کنون این مهم به سرانجام نرسیده است.

کم کاری کارگروه پسماند شهرستان مهاباد و بهانه تراشی شهرداری مهاباد

محمودزاده اضافه می کند: تاکنون چندین مکان برای سایت جدید پسماند مهاباد معرفی شده که یکی از آنها در محور مهاباد به محمدیار قرار دارد منطقه ای که ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به سایت پسماند دارد و به دلیل دوری از زمینهای کشاورزی و روستاها می تواند مناسب باشد.

او ادامه می دهد: در بازدیدهایی که از این مکان به صورت مشترک با شهرداری و منابع طبیعی مهاباد انجام گرفت این مکان مورد تایید واقع شد اما شهرداری مهاباد به دلیل دوری و مسافت از شهر، هزینه حمل را بهانه کرده و تاکنون نسبت به انجام اقدامات راه اندازی سایت جدید پسماند در این مکان خودداری کرده است.

نماینده مهاباد معتقد است؛ سایت پسماند در هر نقطه دیگری که نزدیک شهر باشد دوباره می تواند بعد از چندین سال به معضلی همانند سیدآباد تبدیل شود و ما نمی خواهیم که دوباره این آزمون نافرجام را تکرار کنیم و ممکن است سبب آلوده شدن سایر روستاها و شکل‌گیری تبعات اجتماعی دیگری باشد، بنابراین محل معرفی شده علیرغم مسافت طولانی می تواند گزینه مناسبی برای تعیین سایت جدید پسماند شهری مهاباد باشد.

محمودزاده با اشاره به کم کاری های کارگروه پسماند مهاباد در این خصوص می گوید: مقرر شده بود که این کارگروه طی نامه ایی نسبت به تقاضای دریافت این مکان جدید ایجاد سایت پسماند از اداره کل منابع طبیعی استان اقدام کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مهاباد تاکید می کند: با توجه به مشکلات وافری که در سایت پسماند سیدآباد شکل گرفته و روستای سیدآباد نیز از آن متاثر است، باید گفت؛ قطعاً مشکلاتی که در این سایت وجود دارد بسیار بیشتر از هزینه ای است که ممکن است سایت جدید به دلیل دوری مسافت به شهرداری تحمیل کند.

شهرداری مهاباد تمایلی به دریافت تسهیلات ساماندهی سایت پسماند ندارد

نماینده مهاباد بیان می کند: در جلسه ایی که با مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار کردیم و اتفاقا شهردار و نماینده شورا نیز حضور داشتند مقرر شد که حدود ۱ تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره جهت راه اندازی کارخانه کمپوست و ساماندهی سایت پسماند در اختیار شهرداری مهاباد قرار بگیرد و شهرداری نیز مکلف شد پرونده و تقاضای دریافت تسهیلات را به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ارسال کند اما تا این لحظه این تقاضا ارسال نشده و شهرداری تمایلی برای دریافت این تسهیلات نشان نداده است.

محمودزاده با اشاره به اینکه سایر شهرها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مشکل پسماند خود را حل کرده اند، می گوید: شهرهای بانه و سقز در استان کردستان با مشارکت بخش خصوصی در حوزه پسماند شهری سرمایه‌گذاری کرده‌اند در مهاباد نیز بارها این موضوع را از طریق شهرداری مهاباد پیگیری کرده ایم و راهکار سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا دریافت تسهیلات را با آنها مطرح کرده ایم اما تاکنون شهرداری در این زمینه پاسخی درخور توجه نداده است.

قرار گیری سایت فعلی پسماند مهاباد در آینده ایی نزدیک داخل محدوده شهری!

با توجه به اینکه پرونده الحاق دو روستای سیدآباد و خانگی به شهر در مراحل پایانی قرار دارد، این نماینده مجلس اضافه می کند: این پرونده منتظر تصویب هیئت دولت است و در صورتی که مراحل کاری آن به اتمام برسد و سیدآباد به محدوده شهری الحاق شود، سایت پسماند شهری مهاباد در داخل شهر قرار می گیرد و این مسئله‌ چندان خوشایند نیست.

این نماینده مجلس تاکید می کند: اکنون مردم در سیدآباد فشار زیادی را متحمل می شوند و وضعیت در آنجا بسیار بغرنج و اکنون با شیوع ویروس کرونا و شیرابه ای که از آن محل خارج می‌شود سلامت و بهداشت محیط و شهروندان در خطر است هر چند شهرداری اقداماتی را در راستای خاک ریزی و کنترل شیرابه انجام می‌دهد اما این اقدامات تنها در کوتاه مدت می تواند مفید واقع شود.

گزارش/تانیا شعفی

کد خبر 270418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha