دانشگاه رازی گریزان از رویدادهای  بین المللی  / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ تداوم انزواگرایی و عدم نقش آفرینی مناسب مجموعه بزرگ و قدیمی دانشگاه رازی کرمانشاه در رویدادهای بزرگ و تحول آفرین، دستمایه یادداشتی از رامین پی بردی از فعالان شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 قرار گرفته است.

خبرگزاری کردپرس _ چند روزیست که رسانه های استان کردستان خبری مبنی بر برگزاری رویدادی بزرگ و فراملی به میزبانی دانشگاه کردستان و با همکاری دانشگاه حلبچه و حضور احتمالی دانشگاه رازی کرمانشاه منتشر کردند که جای بسی خرسندی و شادمانی را دارد.

دانشگاه کردستان در طول چند سال گذشته با اتخاذ رویکردی نو و تحول آفرین مبتنی بر برگزاری رویدادهای متنوع علمی و فرهنگی توانسته نسبت به سایر دانشگاه های منطقه بسیار موفق تر عمل کند و به نوعی گوی سبقت را از آنان ربوده و پیشتازی خویش را در این عرصه تثبیت نماید.

میزبانی چند رویداد خوب که برخاسته از تمایلات اجتماعی بود مانند کنگره بیم المللی مشاهیر کرد از جمله اقدامات برجسته و ماندگار سنوات اخیر این دانشگاه است که با استقبال وسیع و گسترده گروه های مختلف مردمی مواجه شد. به هرحال دانشگاه فارغ از وظایف ذاتی که نقش ترویج علم و دانش را بر عهده دارد بایستی به رسالت اجتماعی خویش و مطالبات مردمی به خصوص در حوزه تقویت فرهنگ، اقتصاد و اشتغال هم توجه ویژه ای داشته و درهای دانشگاه همواره به روی نخبگان مردمی باز باشد.

نهاد دانشگاه چنانچه رویکرد تحول آفرینی داشته باشد؛ می تواند با شناسایی استعدادهای مردمی و حمایت و پشتیبانی از آنان به استقرار کرسی های مردمی و راه اندازی شبکه های خلاق شهری و روستایی کمک کند و نقش موثرتری را برای کمک به دستگاههای اجرایی استان ایفا نموده و فرآیند توسعه را تسهیل تر نماید.

برگزاری رویدادهای اجتماع محور و پایدار سازی ثمرات آن از جمله فرصتهایی است که دانشگاه کردستان به خوبی به آن پرداخته است. ولی در این میان جای خالی دانشگاه رازی و نقش آفرینی آن در حوزه توسعه ای غرب کشور به عنوان یکی از قدیمی ترین نهادهای علمی منطقه بسیار محسوس است.

به نظر می رسد که این دانشگاه میل و رغبتی به مشارکت اجتماعی و تقویت رویدادهای منطقه ای نداشته و چندان تمایلی هم به تولید ثروت برای مردم ندارد. هرچند بخشی از منظر زیبای منطقه هورامان در خاک کرمانشاه واقع شده و در صورت تعمق و توجه بیشتر صاحبنظران می تواند به تنهایی به عنوان موتور محرکه ای باشد برای پیشرفت استانهای غرب کشور.

امروز که به همت سرمایه های انسانی و رویدادهای محلی، زمینه معرفی هورامان در سطح دنیا فراهم شده است نقش دانشگاه در پیشبرد این موفقیت بدست آمده بسیار موثراست. در برنامه ریزی کنفرانس بین المللی هورامان بخشهای مختلفی از جمله دانشگاه حلبچه هم مشارکت دارد ولی برای بنده به عنوان یک شهروند کرمانشاهی که سالیانی است توان خود را برای معرفی منطقه صرف نموده ام این سئوال مطرح است که نقش دستگاه بزرگی همچون دانشگاه رازی در این رویداد بین المللی کجاست؟

نقش دانشگاه در ایده پردازی ،طراحی و مطالبه گری میزبانی رویداد بین المللی اکو توریسم وگردشگری روستایی کرمانشاه 2020 و سایر رویدادهای محلی و منطقه ای ثروت آفرین کجاست؟ تقریبا در طول چند سال گذشته که اتفاقات خوبی برای معرفی استان کرمانشاه به خصوص به سبب ثبت جهانی منظر هورامان و کرمانشاه شهر خلاق غذا و سایر رویدادهای اجتماع محور صورت گرفته هیچ گونه واکنش مثبت و دغدغه مندی از سوی دانشگاه رازی مشاهده نشده و این وضعیت همچنان نیز ادامه دارد.

برادران من صرف تولید مدرک و مقاله بعید است که بتواند خیر کثیری را برای مردم منطقه به ارمغان آورد بلکه ثمره دانش شما بایستی در سفره مردم پیدا باشد. عزیزان من چنانچه دل در گرو پیشرفت استان و حل مشکلات فراوان مردم دارید نوع نگاهتان را به موضوعات اجتماعی و منطقه ای تغییر دهید و با نگاه مردمی به حل مسائل مردم بپردازید چرا که همه در قبال هم مسئولیم و نقش آگاهان، اساتید و دانشگاهیان در این میان از همه برجسته تر است.

هرچند کرونا مانع برگزاری بسیاری از رویدادهای جهانی از جمله میزبانی رویداد بین المللی اکو توریسم و گردشگری روستایی کرمانشاه و کردستان 2020 شد ولی تلاش و پیگیری مستمر گروه های مردمی برآن است که دوباره این رویداد به میزبانی این دو استان زیبا و در سال 2022 در منطقه هورامان با حضور رئیس سازمان جهانی گردشگری و وزرای کشورهای عضو برگزار شود که بسیار امیدوارم این دو اتفاق مبارک و خجسته به صورت همزمان برگزار شود تا به امید خداوند مهربان شاهد معرفی هر چه بیشتر ظرفیتهای این دو استان در سطح رسانه های جهان باشیم.

کد خبر 26789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha