خروج ائتلاف بین‌المللی از یک پایگاه هوایی دیگر در عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نیروهای ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا یک پایگاه نظامی دیگر در بزرگ ترین استان عراق را ترک کرده و آن را تحویل نیروهای امنیتی این کشور دادند.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا که تحت عنوان نیروی ماموریت مشترک - عملیات عزم راسخ فعالیت می کند، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که امروز (شنبه) مراسم تحویل بخش تحت کنترل ائتلاف در پایگاه هوایی التقدم در منطقه الحبانیه در شرق استان مرزی الانبار در غرب عراق به نیروهای امنیتی این کشور برگزار شده است.

ائتلاف بین المللی ضد داعش در بیانیه خود در این باره آورده است: در نتیجه موفقیت های نیروهای امنیتی عراق در عملیات علیه داعش، ائتلاف بین المللی اقدام به استقرار دوباره نیروهای خود در عراق می کند و برای این کار نیز از مدت ها پیش با دولت عراق برنامه ریزی شده بود؛ فرآیند انتقال پایگاه ها که از پیش برای آن برنامه ریزی شده، هیچ گونه ارتباطی با حملات اخیر علیه پایگاه های عراقی میزبان نیروهای ائتلاف یا وضعیت ادامه دار اپیدمی کرونا در عراق ندارد.

در این بیانیه از سرتیپ ونسنت پارکر، مدیر امور پایداری در ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا نقل شده است: انتقال پایگاه التقدم (الحبانیه) یک گام پیشرفته دیگر به سمت شراکت مداوم میان نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف نظامی بین المللی ضد گروه داعش است؛ طی ماه گذشته اقدام به تحویل چهار پایگاه به نیروهای عراقی کردیم تا به طور کامل تحت کنترل آنها باشند؛ همه اینها به لطف فداکاری نیروهای عراق محقق شد جایی که آنها نبرد را به سمت داعش می برند و ائتلاف نیز به پشتیبانی از شرکای خود برای مهار شرارت های داعش ادامه خواهد داد.

ائتلاف بین المللی در ادامه بیانیه خود آورده است: پایگاه التقدم از سال 2015 میزبان نیروهای آمریکا و دیگر نیروهای ائتلاف بوده که نیروهای امنیتی عراق را آموزش داده و در مرکز عملیات عراقی برای پشتیبانی از جنگ علیه داعش، به آنها مشورت دادند؛ این پایگاه به طور اساسی از سوی تفنگداران دریایی آمریکا به علاوه نیروهای ایتالیایی، کانادایی و استرالیایی مورد استفاده قرار گرفت؛ در اوایل سال 2016 نیز مشاوران ائتلاف به ارتش عراق در عملیات خود برای بازپس گیری شهرهای رمادی و فلوجه از کنترل داعش کمک کردند.

ائتلاف ضد داعش همچنین تاکید کرد: نیروی ماموریت مشترک - عملیات عزم راسخ اقدام به استقرار دوباره و انتقال افراد و تجهیزات به چند پایگاه عراقی در طول سال 2020 می کند؛ نیروهای امنیتی عراق به صورت روزافزون به انجام عملیات مستقل علیه داعش برای دفاع از کشور خود از جمله عملیات "قهرمانان عراق" و همچنین عملیات "اراده پیروزی" با تمام مراحل خود که در سال 2019 انجام شد، ادامه می دهند.

ائتلاف بین المللی در این باره افزود: نیروی ماموریت مشترک - عملیات عزم راسخ در عراق و با دعوت دولت این کشور باقی خواهد ماند و به ارائه مشورت در عملیات علیه داعش ادامه خواهد داد؛ در حال حاضر به عنوان یک اقدام احتیاطی به دلیل ویروس کرونا، فرآیند آموزش به صورت موقت متوقف شده است؛ ائتلاف از اماکن کمتری فعالیت خواهد کرد با این حال به پایبندی خود به پشتیبانی از شرکای ما در جنگ خود علیه داعش ادامه خواهد داد.

در پایان بیانیه ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا نیز آمده است: نیروهای ائتلاف پس از تکمیل انتقال تجهیزات به نیروهای امنیتی عراق طی روزهای آینده، پایگاه هوایی التقدم را ترک خواهند کرد.

در همین حال، سرهنگ مایلز کیگینز، سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در این باره نوشت: ائتلاف اقدام به خروج از پایگاه هوایی التقدم و انتقال تجهیزات و ساختمان هایی به ارزش نزدیک به 3.5 میلیون دلار به دولت عراق می کند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی در ادامه پیام توییتری ضمن اعلام این که 500 تن از نیروهای ائتلاف پایگاه هوایی الحبانیه را ترک خواهند کرد، تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق همواره دارای توانایی مقابله با داعش در استان الانبار بوده و هست.

فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس نتایج گفت و گوهای مثمر ثمر میان دولت این کشور و ائتلاف بین المللی، مکان تحت تصرف هیئت ائتلاف در داخل پایگاه الحبانیه امروز به نیروهای عراقی بازگردانده شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود خاطر نشان ساخت که ائتلاف بین المللی در چارچوب تعهد به بازگرداندن اماکن تحت تصرف خود در پایگاه ها و اردوگاه های نظامی عراقی، از پایگاه هوایی الحبانیه خارج شد.

این در حالی است که ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا از 17 تا 30 مارس گذشته (27 اسفند 1398 تا 11 فروردین 1399) نیز پایگاه نظامی القائم در شمال غرب استان الانبار، پایگاه هوایی کی وان (K1) در شمال غرب شهر مورد مناقشه کرکوک در شمال عراق، پایگاه هوایی القیاره در جنوب شرق استان نینوا در شمال غرب این کشور و محل استقرار خود در داخل اردوگاه نظامی واقع در فرماندهی عملیات این استان مرزی را به نیروهای عراقی تحویل داده بود.

کد خبر 258208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha