چالش تشکیل دولت در عراق سهم خواهی کردهاست

سرویس جهان- اندیشکده شورای آتلانتیک می گوید یکی از چالش های اصلی بر سر تشکیل دولت جدید در عراق سهم خواهی کردها و بعد از آن سنی های این کشور است.

به گزارش کردپرس، بعد از استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق پس از اعتراضات گسترده عراقیها، هنوز هم وی اداره امور را در دست دارد. جدی ترین تلاش برای تشکیل دولت جدید با معرفی محمد توفیق علاوی از سوی برهم صالح، رییس جمهور عراق صورت گرفت اما او هم نتوانست موافقت همه گروه های سیاسی و قومی عراق را برای تشکیل دولت جلب کند و در نهایت، قبل از تشکیل دولت انصراف داد تا برهم صالح عدنان الزرفی را به عنوان نامزد جدید نخست وزیر عراق مامور تشکیل کابینه کند.

اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیل کوتاهی پیرامون وضعیت تشکیل دولت جدید در عراق، یکی از مهم ترین چالش ها را راضی کردن کردها دانسته است. در این تحلیل تاکید شده است کردها که اکنون سنی ها را نیز با خود همراه کرده اند با معرفی وزرا بر اساس توانایی های شخصی و نه وابستگی سیاسی مخالفت کردند و با عدم حضور در جلسه رای اعتماد به علاوی، دولت او را قبل از تشکیل ساقط کردند.

دکتر عباس کاظم، پژوهشگر عراقی که می گوید آشنایی زیادی با شخصیت الزرفی دارد، در این تحلیل تاکید می کند که الزرفی نیز با چالش راضی کردن کردها روبه روست زیرا کردها حاضر نیستند با سیستمی به غیر از معرفی افراد بر اساس وزنه سیاسی احزاب، وزرا انتخاب شوند.

وی معتقد است که از نظر کردها و اعراب سنی عراق مهم نیست که نخست وزیر عراق چه قدر در اداره کشور توانایی دارد بلکه مهم این است که چه موقعیت های سیاسی را در اختیار آنها قرار می دهد.

دکتر کاظم بر این باور است عدنان الزرفی نیز برای تشکیل دولت با چالش سهم خواهی کردها و سنی ها روبه روست و این مسئله می تواند روی توانایی او برای تشکیل دولت جدید در عراق تاثیر بگذارد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 256905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha