حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های نظامی در مناطق مختلف عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - در حالی که وزارت دفاع آمریکا از حملات هوایی به پایگاه های حزب الله عراق خبر داده، رسانه امنیتی این کشور تاکید کرد که در این حملات، نیروهای پلیس و ارتش نیز هدف قرار گرفتند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه های خبری جهان عرب، هسته اطلاع رسانی امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور راس ساعت 1:15 بامداد امروز (جمعه) به وقت محلی (1:45 به وقت تهران) شاهد تجاوز نظامی آمریکا بوده است.

رسانه امنیتی عراق در بیانیه خود ضمن اعلام این که آمریکا در جریان این تجاوز نظامی، پایگاه های متعلق به نیروهای سازمان حشد الشعبی، هنگ های اضطراری پلیس فدرال و نیروهای تکاور لشکر نوزدهم ارتش در استان نجف و مناطق جرف النصر، المسیب و الاسكندریه در استان بابل را بمباران کرده، تاکید کرد که فرماندهی عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه ای، جزئیات کامل را در این باره ارائه خواهد داد.

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در رابطه با حملات هوایی شبانه این کشور در عراق بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است: آمریکا امشب حملات دفاعی دقیقی علیه تاسیسات گردان های حزب الله در سراسر عراق انجام داد؛ این حملات پنج مکان ویژه انبار تسلیحات را هدف قرار داد تا توان این گروه برای انجام حملات در آینده علیه نیروهای ائتلاف بین المللی را تا حد زیادی کاهش دهد؛ این اماکن شامل انبارها حاوی تسلیحات مورد استفاده در حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف می شوند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود ضمن اشاره به حمله راکتی شب گذشته به اماکن استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی در اردوگاه نظامی تاجی در شمال شهر بغداد که در نتیجه آن دو نیروی آمریکایی و یک نیروی بریتانیایی کشته و 14 تن دیگر نیز زخمی شدند، آورده است: این حملات دفاعی و متناسب بوده و در پاسخ مستقیم به تهدید ناشی از شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران انجام شده که به حملات خود به پایگاه های میزبان نیروهای ائتلاف بین المللی ادامه می دهند.

در بیانیه پنتاگون همچنین از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نقل شده است: آمریکا، حمله علیه ملت ما، منافع ما و هم پیمانان ما را تحمل نخواهد کرد و همان گونه که طی ماه های اخیر نشان دادیم، هر گونه اقدام ضروری برای حفاظت از نیروهای خود در عراق و منطقه را انجام خواهیم داد.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول آمریکایی گزارش داده بود که این کشور در حال انجام حملات انتقام جویانه متناسب در پاسخ به حمله راکتی شب گذشته به اماکن استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در اردوگاه نظامی تاجی در شمال بغداد است.

در همین حال، رسانه های خبری در خبرهای فوری و جداگانه به نقل از منابع مختلف، از حملات هوایی جنگنده های آمریکا و بریتانیا به پایگاه های گروه های حشد الشعبی به ویژه گردان های حزب الله عراق در منطقه جرف الصخر در شمال بابل و همچنین مناطق بلد در جنوب استان صلاح الدين، القائم در غرب استان الانبار، شمال استان کربلا، استان های واسط و بصره و حتی منطقه مرزی البوکمال در استان دیرالزور در شرق سوریه و کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای حشد در نتیجه این حملات خبر دادند.

در حالی که پایگاه خبری الغد پرس در خبری فوری به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داده که آمار اولیه تلفات جانی حملات هوایی آمریکا به پایگاه های گروه های عراقی از 35 کشته و زخمی حکایت دارد، شبکه تلویزیونی العهد متعلق به جنبش عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی از کشته شدن دو نیروی پلیس استان بابل، دو نیروی حشد الشعبی، دو نیروی ارتش و دو نیروی وزارت کشور عراق و زخمی شدن هفت نیروی دیگر پلیس در نتیجه این حملات خبر داد.

این در حالی است که یک فرودگاه در دست احداث در استان کربلا نیز هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و غزوان العیساوی، مدیر روابط فرودگاه نیز در این باره تاکید کرد: ائتلاف بین المللی، فرودگاه کربلا که در دست احداث است و در نزدیکی بخش الحیدریه در منطقه مرزی با استان نجف قرار دارد را با سه موشک هدف قرار داد و در نتیجه آن نیز یکی از کارگران به شهادت رسید.

در همین حال، هسته تاکتیکی کارشناسان که از شماری افسر عراقی تشکیل شده و تحلیل های نظامی ارائه می دهد، با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این که حملات امشب آمریکا، عملیات شاهین انتقام نام گرفته، تاکید کرد که در جریان آن، پایگاه های گردان های حزب الله در جرف الصخر بمباران شدند بدون آن که اطلاعات مفصلی در رابطه با زیان های جانی آن در دست باشد.

هسته تاکتیکی کارشناسان در بیانیه خود ضمن تکذیب گزارش های حاکی از بمباران پایگاه تیپ علی اکبر و فرماندهی عملیات فرات میانه در منطقه فریحه کربلا، اعلام کرد که فرودگاه در دست احداث از سوی یک شرکت وابسته به آستان قدس حسینی، هدف حمله قرار گرفته است.

این هسته ضمن پیش بینی این که حملات هوایی آمریکا خسارت های اندکی به دنبال داشته باشد، تاکید کرد که بیشتر پایگاه های گروه های مخالف این کشور در حشد الشعبی، از چند روز پیش تخلیه شده بودند تا برای چنین حمله ای آمادگی داشته باشند.

از سوی دیگر، پایگاه خبری الاخباریه عراق در خبری فوری از آغاز استقرار نیروهای ویژه در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد و ساختمان سفارت آمریکا در این منطقه خبر داد در حالی که پایگاه خبری السومریه نیوز نیز از یک منبع امنیتی نقل کرد که علاوه بر اطراف سفارتخانه مذکور در منطقه سبز، در دیگر استان های شاهد حملات هوایی آمریکا به پایگاه های نظامی نیز نیروهای امنیتی به صورت گسترده مستقر شدند.

کد خبر 256364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha