امید به زندگی کردستانی ها از میانگین کشوری پایین تر است/ قطعیت ابتلای مورد مشکوک به کرونا تا دو روز آینده اعلام می شود

سرویس کردستان- دانشگاه علوم پزشکی کردستان صبح امروز نشستی خبری با اصحاب رسانه کردستان برگزار کرد و در آن به تشریح اقدامات خود در طول یک سال اخیر پرداخت. اما نکته قابل تامل در این نشست اذعان به پایین بودن شاخص سلامت در این استان بود اینکه کردستانی ها بیشتر از میانگین کشوری نمک مصرف می کنند و اینکه امید به زندگی در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، فرزین رضاعی در این نشست به شایعترین علل مرگ و میر در کردستان اشاره کرد که به ترتیب شامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، سوانح و حوادث و بیماری های حول تولد می شود.

آقای رضاعی معتقد بود که به راحتی با سالم سازی زندگی می توان جلوی بیماری های قلبی عروقی را گرفت. با کم کردن مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی و مصرف ماهی و ...

او عنوان کرد که فعالیت فیزیکی در کردستان کمتر از میانگین کشوری است این آمار در کردستان 47.06 درصد است در حالی که میانگین کشوری 55.6 درصد است که در مقابل آن مصرف نمک در کردستان هم دو برابر میانگین کشوری است و آمار فشار خون بالا هم در این استان در سطح بالایی قرار دارد که وجود این مسائل منجر به یک چالش در حوزه سلامت استان شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر فرهنگسازی رسانه ها برای مبارزه با این چالش ها در استان تاکید کرد: برای ارتقاء سلامت جامعه همه باید قدم‌های مثبتی برداریم که در این میان رسانه‌ها نقش چشمگیری در اطلاع رسانی ایفا می‌کنند.

به گفته رضاعی، در برنامه بسیج کنترل فشار خون در استان، فشار خون ۶۶۴ هزار نفر بررسی شد که از این میزان، ۶۰ هزار نفر به فشار خون بالا مبتلا بودند‌.

او اضافه کرد: آمار فشار خون بالا در کردستان 29.56 درصد است اما میانگین کشوری 21.6 درصد است بنابراین فشار خون بالا و فعالیت فیزیکی کم دو چالش حوزه سلامت در کردستان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در قسمتی از سخنان خود به فلوراید تراپ دندان کودکان هم گریزی زد و آن را ضروری دانست چرا که با وجود پرداخت هزینه ای کم جلوی پوسیدگی های بعدی دندان کودک گرفته می شود.

زنان کردستانی طول عمر بیشتری از مردان دارند

رضاعی به سن امید به زندگی در میان مردان و زنان کردستانی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: در سال 95 امید به زندگی مردان در کردستان 70.6 درصد بوده این در حالی است که میانگین کشوری 72.5 درصد است اما امید به زندگی زنان کردستانی 74.1 درصد است که میانگین کشوری 75.5 درصد است.

جواب آزمایش مورد مشکوک به کرونا تا دو روز آینده اطلاع رسانی می شود

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در ادامه این نشست به موضوع بیماری کرونا در استان اشاره کرد که تاکنون موردی در کردستان مشاهده نشده است.

او یادآوری کرد: تنها یک مورد مشکوک به این بیماری هم اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری است با توجه به اینکه این فرد سفرهای خارجی داشته و طبق اظهارات خود چند نفر چینی را در فرودگاه دیده است که برای اطمینان خاطر از وضعیت خود به بیمارستان مراجعه کرد و فعلا آزمایشات وی در حال بررسی است که تا چند روز آینده قطعیت ابتلا یا عدم ابتلای وی به ویروس کرونا مشخص و از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد‌.

هومن قصری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در ادامه سخنان قادری معاون امور بهداشتی درباره ویروس کرونا اظهار داشت که درصد مرگ و میر این ویروس از آنفلوانزا حدود دو درصد کمتر است؛ بر این اساس ضریب انتشار کرونا 4.2 درصد اما ضریب انتشار آنفلوانزا 1.2 درصد است.

کد خبر 253546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha