تنها باغ وحش ارومیه مجوز ندارد/ مدیر کل محیط زیست استان خوشبین به بقای این مکان است!

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تنها باغ وحش ارومیه مجوز اداره کل محیط زیست استان را ندارد اما این اداره کل در تلاش است تا این مکان تفریحی- خدماتی در سال اقتصاد مقاومتی پابرجا بماند.

به گزارش کردپرس، تنها باغ وحش اورمیه واقع در کیلومتر ۲۰ جاده شهید کلانتری، بعد از گذشت چندین سال از بازگشایی آن، هنوز هم استانداردهای لازم جهت نگهداری حیوانات را ندارد و در روزهای اخیر وضعیت اسفناک این مکان خبر ساز شده بود.

پس از آنکه وضعیت اسفناک باغ وحش ارومیه، جان حیوانات مستقر در این جایگاه غیر استاندارد را با تهدید روبه رو کرد، خبرگزاری کردپرس روز دوشنبه 30 دی ماه در گزارشی به نام شکنجه گاهی به نام باغ وحش ارومیه/ اداره کل محیط زیست در خواب زمستانی! خواستار شفاف سازی وضعیت این مکان شد و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: به زودی نتیجه بررسی های کارشناسان از این مکان اطلاع رسانی خواهد شد.

امروز مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: تنها باغ وحش ارومیه که متعلق به بخش خصوصی است، در سال ۸۰ جهت اخذ مجوز احداث آن اقدام کرده بود، اما دارای مکان یابی ناقصی است و حدود ۱۰ سال است که زمین منابع ملی و کشاورزی برای یک باغ وحش را به خود اختصاص داده است.

مهران نظری افزود: یک باغ وحش زمانی می‌تواند پابرجا بماند که بازدید کننده داشته باشد اما متاسفانه مکان‌یابی نادرست این باغ وحش در کنار دریاچه ارومیه که در آن زمان رو به خشکی رفت و بازدید گردشگران به دلیل خشکی دریاچه ارومیه از استان آذربایجان غربی کمتر شد، موجب شد تا بخش خصوصی در اداره این باغ وحش با مشکلات زیادی در پرداخت هزینه ها رو به رو شود.

او ادامه داد: درآمد باغ وحش طی سال های اخیر تماماً صرف هزینه‌های نگهداری می شد و تا به امروز نیز سرمایه گذار تمامی تلاش خود را انجام داده و در خصوص تغذیه حیوانات تاکنون قصوری انجام نگرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تا امروز نیز این باغ وحش مجوز بهره‌برداری ندارد، تاکید کرد: از لحاظ شکل ظاهری هم حداقل استانداردهای جهانی را ندارد او یک محیط به هم ریخته و نامنظم است ولی با این وجود کارشناسان نظارت بر حیات وحش اداره کل و معاونت فنی این اداره کل نیز به صورت مستمر بازدیدهایی را از این باغ وحش انجام داده‌اند و از لحاظ کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی این باغ وحش مشکل خاصی ندارد.

نظری ادامه داد: کمبودها و کاستی هایی در این باغ وحش وجود دارد اما آنچنانکه فیلم منتشر شده در فضای مجازی از این باغ وحش می گوید نیست و به جای انتقاد کردن بهتر است که هر کس سهم خود را در پابرجایی این باغ وحش انجام دهد، چرا که تعطیل کردن این مکان برای محیط زیست کاری ندارد، ولی اداره کل محیط زیست در نظر دارد که این مکان در ارومیه وجود داشته باشد و به فعالیت خود ادامه بدهد.

او بیان کرد: خرید بلیت این باغ وحش می تواند کمکی به این سرمایه گذار و یک پویش اجتماعی برای حفظ و نگهداری تنها باغ وحش ارومیه باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به انتقال حیوانات از مرکز حیات وحش پارک پردیسان به باغ وحش ارومیه نیز گفت: تا به امروز سازمان محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز از سرمایه‌گذار این باغ وحش حمایت کرده اند و جهت حمایت بیشتر از این سرمایه گذاری در ارومیه، در سال اقتصاد مقاومتی در نظر نداریم که هیچ واحدی تولیدی و خدماتی را به تعطیلی بکشانیم و بنابراین این اداره کل در بحث تامین غذای حیوانات از این باغ وحش حمایت خواهد کرد و در تلاش هستیم تا این باغ وحش را به استانداردهای جهانی برسانیم.

به گزارش کردپرس، درحالی که مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی کمبودها و کاستی های باغ وحش ارومیه را کتمان نمی کند و از تلاش ها برای رسیدن این باغ وحش به حداقل های استاندارد جهانی می گوید، باز هم نمی توان قبول کرد که با این شرایط و حتی کسب حداقل ها، جانورانی را که در پارک پردیسان تهران از شرایط نسبتا مناسب نگهداری برخوردار هستند به این شکنجه گاه انتقال داد.

پیشتر نیز خبرگزاری تسنیم از اصرار سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال گونه های جانوری ارزشمند از یک مرکز بازپروری به یک باغ وحش خبرداده بود و نوشت: «مسئولان گویا به تفاوت‌های میان یک مرکز بازپروری حیات وحش که هدف از نگهداری حیوانات در آن، درمان و بازپروری و رهاسازی در طبیعت است و یک باغ وحش که هدف آن کسب درآمد از به نمایش گذاشتن حیوانات است اشرافی ندارند».

علاوه بر این تنها باغ وحش ارومیه از چهار سال پیش تا کنون همچنان نیز مورد انتقاد فعالان حقوق حیوانات بوده است اما تنها موضوعی که مدیر کل حفاظت محیط زیست در نشست خبری خود به آن اشاره کرد حمایت این اداره کل در تامین غذای حیوانات و تلاش برای رسیدن به حداقل ها بود، مسئله ایی که هنوز هم فعالان حقوق حیوانات را نگران کرده است وضعیت حیواناتی است که در این محل نگهداری می شوند و از نظر مدیر کل چندان وضعیتشان نامطلوب نیست!

گزارش از تانیا شعفی

کد خبر 252250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha