آلودگی ۸۴ درصد اراضی ایلام به مین در زمان جنگ/ کمبود اعتبارات مانع خنثی سازی صددرصدی اراضی

سرویس ایلام - در پی وقوع انفجارهای مکرر مین و ضایعات جنگی به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در استان و کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان در ماه‌ها و روزهای اخیر، سارا فلاحی نماینده مردم ایلام به مرکز مین زدایی کشور رفت تا در جریان آخرین وضعیت مین زدایی در استان قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، وی در این خصوص عنوان کرد: طبق اعلام کشور عراق در طول ۸ ساله جنگ، ۲۰ میلیون مین در خاک ایران کاشته است که ایران بعد از مصر که ۲۲ میلیون مین در آن کشور کاشت شده در رتبه دوم جهان قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: میزان آلودگی مناطق کشور، چهار میلیون و دویست هزار هکتار است که بر اساس ارزیابی های به عمل آمده از سال ۶۷، یک میلیون و پانصد هزار هکتار این آلودگی مین در استان خوزستان، هفتصد هزار هکتار در استان کرمانشاه، صد و پنجاه هزار هکتار در استان کردستان، صد وپنجاه هزار هکتار در استان آذربایجان غربی و یک میلیون و هفتصد هزار هکتار آن در استان ایلام است که برای استان کوچکی مثل ایلام آمار قابل تاملی است.

وی افزود: به عبارت دیگر ایلام بیشترین آلودگی را داشته و تقریبا بیش از ۸۴ درصد اراضی ایلام آلوده بوده است.

فلاحی با اشاره به بازدید خود از مرکز مین زدایی کشور گفت: در گزارشی که رئیس مرکز مین زدایی کشور داد، تمامی مناطق، بیابان ها، رودخانه ها، جاده ها، پل ها و نقاط آلوده داخل و خارج شهرهای آلوده پاکسازی شده است اما سیلاب ها و فرسایش خاک احتمال جابجایی مین و مهمات عمل نکرده را دارد که موجب بروز حوادث تلخی مانند زخمی شدن ۴ نوجوان ایلامی در مرز مهران می‌شود‌.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس یازدهم افزود: از شهریورماه ۶۷ تا دی ماه ۱۴۰۰ حدود ۹۶۱ نفر در استان ایلام با مین برخورد کرده اند که از این تعداد ۳۴۸ نفر جان باخته اند، ۶۱۳ نفر مجروح، ۳۸ قربانی آن یا نظامی بوده یا مین روب، ۱۲ نفر آنان کودک، و ۶۰ آن نفر زن بوده اند.از این تعداد اکثرا روستایی،عشایر و مرزدار بوده اند.

فلاحی به مشکلات بودجه‌ای مرکز مین زدایی اشاره کرد و گفت: مرکز مین زدایی در طول ۱۵ سال فقط ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده که بسیار کم است.

او گفت: با توجه به این که کشور عراق نقشه نقاط آلوده به مین در ایران را در اختیار دارد بر همین اساس از وزارت امور خارجه و دستگاه های مرتبط می‌خواهم با توجه به دوستی و رابطه ایران با کشور عراق نقشه های این مناطق را اخذ که در آینده نزدیک، شاهد مین زدایی صدرصدی در کشورمان باشیم.

کد خبر 25138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha