کردستان نیازمند به رسمیت شناخته شدن از سوی اردوغان یا آتاترک نیست

سرویس ترکیه - مراد ساری ساچ نماینده HDP با انتقاد از سیاست همسان سازی حکومت ترکیه، این سیاست را برای از بین بردن هویت کردستان بی فایده دانست.

به گزارش کردپرس، مراد ساری ساچ نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از وان در واکنش به سخنان اخیر مقامات حکومت ترکیه مبنی بر به رسمیت نشناختن جغرافیایی به نام کردستان، گفت که سیاست های همسان سازی حکومت نمی تواند باعث از بین رفتن هویت کردستان شود.

به نوشته مزوپوتامیا، ساری ساچ گفت: «اگر امروز جدایی طلبی وجود داشته باشد دلیل آن کردستان نیست، دلیل آن وجود کسانی است که یک جامعه را انکار می کنند. حتی نیازی به بحث درباره وجود کردستان نیست. کردستان یک واقعیت است. مفهوم کردستان چیزی نیست که با به رسمیت شناخته شدن از سوی رجب طیب اردوغان یا اسلاف او مانند مصطفی کمال آتاترک مشروعیت پیدا کند. کردستان از پیش از این ها وجود داشته و مشروعیت دارد.»

او ادامه داد: «کردستان جغرافیایی است که از ده ها هزار سال پیش وجود داشته و کردها در آن زندگی می کنند. این واقعیت همیشه وجود داشته و به همین ترتیب ادامه خواهد داشت.»

ساری ساچ با تاکید بر اینکه انکار کردها و کردستان باعث افتادن دموکراسی به ورطه سقوط می شود و کشور را درگیر بحران می کند، گفت: «امروز هم با حمله به کردها و کشتار مردم هیچ چیزی در ترکیه تغییر نکرده است. برعکس، تنها چیزی که مانده یک دموکراسی رو به زوال است. اگرچه در ترکیه هرگز دموکراسی به معنای واقعی برقرار نشده است، اما اکنون کار به جایی رسیده که ما حتی به دنبال آن دموکراسی نصف و نیمه هستیم. امروز کار دموکراسی در ترکیه به جایی رسیده که حتی به دنبال قانون اساسی دوران کودتای 1982 است. در حقیقت وقتی آنها خواستند با انکار یک جامعه و پیگیری سیاست های همسان سازی، موجودیت خودشان را اثبات کنند، این وضعیت به وجود آمد. این روش فایده ای نداشت و نخواهد داشت. هیچ کردی نه از هویت خود، نه ارزش ها، نه زبانش، و نه خویشتن خویش و از کردستان دست نخواهد کشید.»

کد خبر 21571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha