مسئولیت حوادث در سازه های بلند مرتبه مهاباد به مالکانشان واگذار می شود

سرویس آذربايجان غربی- فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به اینکه طبق قانون، ساخت و ساز بیش از ٥ طبقه در مهاباد مجاز نیست، گفت: یک کمیته ویژه بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر تشکیل و ساختمانی های که بیشتر از حد ضوابط دارای طبقات هستند شناسایی شده و مسئولیت حوادث را به مالکان خود آن ساخت و ساز واگذار می شود.

به گزارش کردپرس، عارف خدرلو روز چهارشنبه در نشست ستاد بحران مهاباد، افزود: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، مردم با انجام اقدامات ایمنی قبل از حوادث از جمله بیمه کردن اموال و محصولات خود از خسارت های جبران ناپذیر از جمله سیل جلوگیری کنند.

او با بیان اینکه سیلاب اخیر مهاباد بیش از ۵۳۰ میلیارد ریال خسارت به بار آورد، ادامه داد: تعدادی از خودروهای آسیب دیده با استفاده از بیمه بدنه خسارت کامل خود را دریافت کردند و خسارت در بخش های دیگر نیز در صورت داشتن بیمه جبران پذیر است.

فرماندار مهاباد با اشاره به وجود ساخت و سازهای غیر مجاز، گفت: یک کمیته ویژه بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر به خصوص ساختمانی های که بیشتر از حد ضوابط دارای طبقات هستند تشکیل شده تا بتوان آنها را شناسایی و مسوولیت حوادث را به مالکان خود آن ساخت و ساز واگذار کرد.

مهاباد دارای بیشترین احکام تخریب ساخت و ساز غیرمجاز

خدرلو با بیان اینکه طبق قانون ساخت و ساز بیش از پنج طبقه در مهاباد مجاز نیست، گفت: باتوجه به کمبود امکانات آتش نشانی امکان خدمات دهی به طبقات فوقانی میسر نیست و ماموران آتش نشانی در ارایه خدمات با مشکل مواجه خواهند شد.

او با اشاره به اینکه مهاباد دارای بیشترین احکام تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در سطح استان است، گفت: شهرداری و آتش نشانی در صدور پروانه ساختمانی به واحدهایی که ضوابط را رعایت نکردند و جان شهروندان را تهدید می کند، سخت گیرانه عمل کند.

مناطق پرخطر مهاباد شناسایی و اصلاح شود

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی در این نشست گفت: با استفاده از ظرفیت های علمی و کارشناسان مرتبط علت های اصلی وقوع سیلاب اخیر و همچنین مناطق پرخطر شهرستان شناسایی و نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

سید محمد عابدی اضافه کرد: شرایط آب و هوایی و موقعیت توپوگرافی مهاباد ایجاب می کند که دلایل وقوع سیل در مسیر بالا دست شهر بررسی و یا برای جلوگیری از تکرار این حواث نقص های موجود را مرتفع کرد.

مهاباد در صف دریافت تجهیزات آتش نشانی

او در خصوص کمبود تجهیزات آتش نشانی های سطح استان نیز اظهار کرد: پس از وقوع حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، وزارت کشور برای تجهیز آتش نشانی های کشور به دستگاه های مجهز و بالابرهای مخصوص طبقه های بالا را در دستور کار قرار دارد و به محض دریافت، آن را در اختیار شهرهای استان با اولویت ارومیه، خوی و مهاباد قرار خواهد داد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: اصحاب رسانه از طریق آموزش و آگاه سازی نحوه مقابله با بحران و جلوگیری از حوادث احتمالی شهروندان بیش از پیش در دستور کار قرار دهند.

امیر عباس جعفری اضافه کرد: مدیران دستگاه های اجرایی نیز در اجرای صحیح مقررات و ضوابط در حیطه وظایف سازمانی خود دقت کافی داشته باشند تا در بروز حوادث و بررسی وقوع آن مورد بازپرسی قرار نگیرند.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما لایروبی مسیل ها، بازگشایی مسیرهای انتقال و هدایت آب انجام شده و راهداری، هلال احمر، شرکت فرآورده های نفتی و شبکه بهداشت آمادگی لازم را برای انجام‌ امورات مرتبط به وظیفه سازمان خود در فصل سرما را داشته باشند.

نبود طرح های آبخیزداری در وقوع سیل مهاباد موثر بود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز گفت: نبود پوشش گیاهی، تغییر کاربری های غیر اصولی و نداشتن طرح های آبخیزداری در وقوع سیل مهاباد تاثیرات قابل توجهی داشته و براین اساس این سازمان آمادگی لازم را برای اجرای طرح های آبخیزداری به صورت مشارکتی با شهرداری مهاباد را دارد.

هادی قاسمی افزود: با اجرای طرح های آبخیزداری و تعامل و همکاری با شهرداری با کمترین هزینه می توان جلوی وقوع این حوادث را گرفت.

تخریب سازه های غیرمجاز مردم در مسیرهای آب منطقی نیست

او با بیان اینکه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و سرمایه گذاری های مردم در مسیرهای آب منطقی نیست، گفت: طرح تفصیلی سالیان گذشته که ملاک شهرداری برای صدور پروانه ساخت بوده نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارند و این اداره کل نیز در محدوده خارج از شهر با اجرای طرح های آبخیزداری کمک خواهد کرد.

به گزارش کردپرس، به نقل از ایرنا؛ بارش شدید باران بعدازظهر روز چهارشنبه دوزادهم آبانماه جاری در مهاباد موجب جاری شدن سیل در پنج نقطه از این شهر شد که بیشترین میزان آن در منطقه "مکریان" بود.

کد خبر 21478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha