‍ جای زخم زلزله آبان ۹۶ هنوز نیاز به مرهم دارد! / دکتر نورالدین یوسفی

سرویس کرمانشاه _ ابعاد مختلف زلزله کرمانشاه پس از گذشت ۴ سال، هنوز مورد بحث و تبادل نظر صاحب نظران حوزه های مختلف است. دکتر نورالدین یوسفی از چهره‌های ممتاز دانشگاهی و مطرح منطقه اورامانات و استان گرمانشاه، در یادداشتی به بایدها و نبایدهای مدیریتی در برخورد با بحران های بزرگی مانند زلزله پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان ۹۶ در استان کرمانشاه با مرکزیت شهر ازگله واقع در شهرستان ثلاث باباجانی، تلفات و خسارات فراوانی به بار آورد و عده زیادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند. از ویژگی های بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان، ویرانی است و در هر نقطه ای از جهان که به وقوع بپیوندند، خسارات جبران ناپذیری را وارد می سازند. قطعا این گونه حوادث تلخ و نامطلوب هستند اما چون وقوع‌شان ناگزیر است باید بیاندیشیم آثار مخربشان را به حداقل ممکن کاهش دهیم و از آثار سوء آنها پس از وقوع بکاهیم.این رویداد تلخ طبیعی بار دیگر یادآور شد که وجود فناوری‌های گوناگون نمی تواند انسان را از خطر بلایای طبیعی مصون سازد و لازم است همواره آمادگی لازم برای روبرو شدن با چنین شرایطی در سطوح مختلف اجرایی رسمی و غیر رسمی (دولتی و مردمی) وجود داشته باشد. در مورد زلزله مهمترین اصل مقاوم سازی خانه ها و آموزش مردم در مواجهه با رویداد زلزله است. دیگر اینکه برنامه ستاد بحران باید براساس مراحل اجرایی مشخص باشد و نیاز نباشد که در هنگام یک رویداد برنامه ریزی صورت گیرد بلکه برنامه طراحی و تمرین شده اجرا گردد.

هر گروه از افراد اجرایی باید وظیفه مشخص داشته باشد و در زمان اجرا تداخل امور و سردرگمی بوجود نیاید.گروه ها یا مراکز مردمی که در مواقع بحران می توانند کمک کنند از قبل مشخص باشند و براساس آموزش و توانایی خود اقدام کنند. انواع نیازمندی ها براساس نوع حادثه و فصل وقوع آن تقریبا قابل پیش بینی است و لازم است که ذخیره نسبی از مایحتاج شرایط بحرانی در هر منطقه وجود داشته باشد.

اینک پس از چهار سال گرچه زحمات زیادی از جانب مردم و مسئولین کشیده شده است ولی هنوز بازسازی کامل زیر ساخت های مناطق زلزله زده نیاز به همت و تلاش همگانی دارد. مناطق زلزله زده پاره تن این مملکت هستند و همه باید برای التیام زخمشان بکوشیم و بی هیچ توجیه و بهانه ای هر آنچه در توان داریم به هر وسیله ای برای کمک به این مردم دریغ نکنیم و یقینا با همدلی و همکاری مردم و مسئولین کار آسان خواهد بود.

با آرزوی رحمت الهی برای عزیزانی که در این جریان زلزله جان باختند و پاداش خیر برای کسانی که به هر نحو متحمل زحماتی به خاطره مصیبت زلزله شدند امیدواریم کمتر شاهد چنین رویدادهای تلخی باشیم!

کد خبر 21326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha