هزینه عملیات برون مرزی ترکیه سه برابر بیش از بودجه تعیین شده

سرویس ترکیه - هزینه عملیات نظامی برون مرزی ترکیه تا اواسط سال جاری سه برابر بیشتر از بودجه مصوب برای این بخش بوده است.

به گزارش کردپرس، هزینه عملیات برون مرزی نیروهای مسلح ترکیه تا اواسط سال جاری بیش از سه برابر براورد بودجه این سال بوده است.

به نوشته روزنامه جمهوریت، هزینه مصرفی نیروهای مسلح ترکیه که در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است، از بودجه برآورد شده برای این کار بیشتر شده است. بر اساس این گزارش هزینه عملیات برون مرزی که ترکیه آن را با بهانه ایجاد امنیت و صلح در منطقه به راه انداخته است، تا اواسط سال جاری بیش از سه برابر اعتبار اولیه تعیین شده در لایحه بودجه 2021 بوده است. بر این اساس، اگرچه اعتبار اولیه 211.5 میلیون لیر برای سال 2021 تعیین شده بود، هزینه مصرفی برای برنامه های وزارت دفاع تا اواسط سال جاری 750 میلیون لیر بوده است.

بر اساس این گزارش، برآورد بودجه وزارت دفاع برای عملیات برون مرزی خود که با نام «سیاست خارجی» وزارت دفاع، شناخته می شود، برای سال 2022 معادل 255 میلیون لیر تعیین شده است. برآورد بودجه این بخش برای سال 2020، 166.4 میلون لیر تعیین شده بود که تا ژوئن همان سال هزینه های عملیات برون مرزی ترکیه 531.9 میلیون لیر بود.

وزارت دفاع ترکیه در چارچوب عملیات «دفاع از صلح» در تعدادی از کشورها حضور نظامی دارد. ترکیه ادعا می کند که فعالیت‌های دفاع از صلح این کشور شامل «فعالیت‌هایی است که در چارچوب ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا و همچنین برای برقراری صلح و ثبات در جهان انجام می شود».

ترکیه تا پایان سال 2020 در 10 کشور جهان حضور نظامی داشت و پیش بینی می شود این عدد تا پایان سال 2021 به 11 کشور برسد. همچنین در برنامه ریزی بودجه سال گذشته این عدد برای سال های 2022، 12 و 2023، 15 در نظر گرفته شده است. به علاوه تعداد کشورهایی که ترکیه در زمینه کمک‌های نظامی و امنیتی با آنها همکاری می‌کند تا پایان سال 2020 ، 35 کشور بوده است است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به 36 کشور برسد. با این همه در پیشنهاد بودجه سال 2022 این رقم به 39 کشور افزایش یافته است و قرار است این همکاری نظامی تا سال 2023 به 45 کشور برسد.

گفتنی است، بر اساس توافقات دو جانبه بین سازمان ملل و همچنین توافقات بین ناتو و ترکیه، این کشور در کشورهایی از جمله کوزوو، بوسنی و هرزگوین، سومالی، لبنان، لیبی و قطر واحدهای نظامی دارد.

کد خبر 21284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha