ابطال نتایج  انتخابات عراق نیازمند تصویب در مجلس نمایندگان جدید است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک کارشناس حقوقی، تنها را لغو نتایج انتخابات عراق و برگزاری مجدد آن را تشریح کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از المورد نیوز، "طارق حرب" در این باره گفت: ابطال انتخاباتی که به مراحل نهایی رسیده است یا ابطال نتایج انتخابات یا ابطال شمارش و بازشماری آرا نیازمند وجود مجلس است و با توجه به اینکه دوره مجلس گذشته به پایان رسیده است. بنابراین، باید منتظر ماند تا مجلس جدید جلساتش را برگزار کند. در نتیجه باید روند انتخابات به پایان برسد و نتایج نهایی اعلام شود و دادگاه عالی فدرال، نتایج نهایی را تصویب نماید.

طارق حرب خاطرنشان کرد: ابطال انتخابات، نیازمند تصویب در قوه مقننه یعنی مجلس نمایندگان جدید است نه هیچ نهاد دیگری اعم از ریاست جمهوری، نخست وزیری یا دستگاه قضایی نیست و با توجه به اینکه دوره مجلس نمایندگان به پایان رسیده است باید شکایات و اعتراضات به نتایج انتخابات به نتیجه برسد و مجمع کمیسیون درباره شکایات تصمیم گیری و حکم صادر نماید تا پس از آن دوره واخواهی درباره تصمیمات و مصوبات کمیسیون در کمیته قضایی انتخابات آغاز شود. حکم صادره از سوی کمیسیون مذکور نهایی و قطعی خواهد بود و پس از آن نتایج برای تصویب به دادگاه عالی فدرال ارائه خواهد شد.

این کارشناس حقوقی عراقی همچنین گفت: پس از تصویب نتایج انتخابات از سوی دادگاه عالی فدرال، رئیس جمهور از نمایندگان منتخب برای حضور در اولین جلسه مجلس جدید به ریاست رئیس سنی مجلس و انتخاب رئیس دائمی آن، دعوت می کند. مجلس مذکور سپس رئیس جمهور انتخاب می کند. سپس می تواند ضمن تغییر قانون انتخابات، نتایج انتخابات پیشین را ابطال و مجلس را منحل و همچنین زمان برگزاری انتخابات آتی را تعیین نماید تا قانون انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید از سوی رئیس جمهور تأیید و در روزنامه رسمی منتشر شود.

طارق حرب خاطرنشان کرد: این تنها راهی است که می تواند پرونده این انتخابات و نتایج آن را ببندد و این امر به اراده و خواست اکثریت نمایندگان مجلس جدید بستگی دارد و با توجه به اینکه احتمال انصراف نمایندگان مجلس جدید از نمایندگی و تمایل آنها به باقی ماندن در قدرت و ایفای نقش در زمینه تشکیل کابینه جدید، تحقق چنین سناریویی بعید به نظر می رسد.

کد خبر 20103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha