بزرگداشت استاد هنرمند  «علی كردار» در بوکان

سرویس آذربایجان غربی- مراسم بزرگداشت استاد «علی كردار» از هنرمندان «بیت و حیران» به همت اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان،با حضور تعدادی از فعالان فرهنگی و هنری در روستای زادگاه این هنرمند مردمی برگزار شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان به کردپرس گفت: «علی گلبانی» مشهور به «علی کردار» در سال ۱۳۰۷ شمسی در بوکان به دنیا آمد و در بخش‌های مختلف موسیقی فولکلور کردی چون بیت و حیران، لاوک و مقام دستی توانایی داشته است.

شورش محمدپور، افزود:ماموستا "علی کردار" گنجینه موسیقی فلکلور کُردی در بوکان بوده و با حضور مسئولان بوکان و هنرمندان این شهر در روستای باغچه‌بزرگ زادگاه وی مراسم بزرگداشتش برگزار شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان افزود: استاد کردار در رادیو تهران نیز برنامه‌هایی را اجرا کرده است و سرانجام این هنرمند بزرگ در ۱۱ مرداد سال ۸۱ فوت کرد و در روستای باغچه نیز به خاک سپرده شد.

همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و مقام ماموستا «علی کردار» گنجینه موسیقی فلکلور کردی در روستای باغچه، جمعی از ورزشکاران بوکان با هدایت «ژیلا جهانگیری» نایب رئیسی هیئت کوهنوردی به قله میرقاز در این روستا صعود کردند. ‌

به گزارش کردپرس، علی گلبانی مشهور به«علی کردار» ، یکی از برجسته ترین بیت خوانان کردستان بود که بیش از 104 اثر را اجرا کرد اما متاسفانه اکنون تنها 8 اثر فاخر در بخش موسیقی و 12 بیت از آن به یادگار مانده است.

او در بخشهای مختلف موسیقی کردی همچون بیت، حیران، لاوک و مقام استاد بوده و در سالهای قبل از انقلاب با دعوت "سواره ایلخانیزاده" در رادیو تهران نیز برنامه هایی اجرا کرده بود.

کد خبر 18524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha