نچیروان بارزانی: پس از انتخابات، برای اخراج عناصر مسلح از شنگال تلاش خواهیم کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان تأکید کرد اربیل برای عادی سازی اوضاع در شهر شنگال و اخراج عناصر مسلح غیر قانونی از این شهر با همکاری دولت مرکزی و نهادهای بین المللی تلاش خواهد کرد و مدیریت این شهر باید توسط اهالی آن، انجام گیرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، نچیروان بارزانی در تجمع انتخاباتی مناطق دهوک، شنگال و دشت نینوا گفت: همزیستی در اقلیم کردستان، مایه افتخار ماست و جهانیان همگی می دانند که داعش کیست و چه ویرانی ها، کشتارها و آوارگی هایی را در مناطق مختلف به وجود آورده است.

نایب رئیس حزب دمکرات کردستان افزود: شنگال و نسل کشی صورت گرفته در این شهر و همچنین اوضاع دشت نینوا و موصل همواره مورد اهتمام اینجانب در گفتگو با مقامات و سران کشورهای مختلف جهان بوده است و ما به همکاری با دفتر پیگیری و آزادی شهروندان ایزدی ربوده شده توسط داعش در اقلیم کردستان، با هدف آزاد سازی آنها از دست تشکیلات تروریستی داعش، ادامه می دهیم.

نچیروان بارزانی خاطرنشان کرد: نظام های پیاپی سابق در عراق برای نسل کشی ایزدی ها تلاش می کردند، مردم کردستان نیز در طول تاریخ مورد ظلم واقع شدند. اما ایزدی ها، بیشترین سهم از این ظلم را متحمل شدند.

رئیس اقلیم کردستان با تأکید بر اینکه وضعیت شنگال نامناسب است گفت: با همکاری دولت عراق برای بازسازی مناطق ایزدی ها که توسط داعش ویران شده اند تلاش می کنیم و لازم است اوضاع این شهر عادی سازی شود. به همین دلیل برای دستیابی به راه حلی جدی و مورد رضایت همه طرف ها تلاش می کنیم.

نچیروان بارزانی تصریح کرد: زندگی کردن مردم شنگال در وضعیت دشوار اردوگاههای آوارگی منطقی نیست و مشکل شنگال و نسل کشی در این منطقه، جنبه بین المللی پیدا کرده است و نباید به دلیل نزاع های سیاسی، پرونده شنگال تباه شود.

رئیس اقلیم کردستان همچنین گفت: به دلیل وضعیت کنونی و شرایط غیر قانونی موجود، عملیات بازسازی شنگال متوقف شده است. به همین دلیل، انتخابات باید سرآغازی برای عادی سازی اوضاع در شنگال باشد و نباید هیچ گونه نیروی مسلحی در این شهر باقی بماند. همچنین باید این شهر برای آبادانی آن، تحت کنترل دولت های مرکز و اقلیم کردستان و همچنین نهادهای بین المللی باشد. همچنین مردم این شهر مدیریت آن را به دست گیرند.

نچیروان بارزانی خاطرنشان کرد: انتخابات باید کلید بازسازی شنگال، زمار و دشت نینوا باشد.

رئیس اقلیم کردستان در پایان تأکید کرد: ایجاد یک مدیریت ملی جدید و بازسازی شنگال را در دستور کار اصلی مان در تعامل با دولت مرکزی عراق در مرحله پس از انتخابات قرار خواهیم داد و اجرای اصل 140 قانون اساسی توسط دولت مرکزی، باعث برقراری آرامش و امنیت در این مناطق و بازسازی آنها خواهد شد.

کد خبر 18484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha