شکنجه گاهی به نام باغ وحش ارومیه/ اداره کل محیط زیست در خواب زمستانی!

سرویس آذربایجان غربی- وضعیت اسفناک باغ وحش ارومیه، جان حیوانات مستقر در این جایگاه غیر استاندارد را تهدید می کند و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: به زودی نتیجه بررسی های کارشناسان از این مکان اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، اواخر دهه ۱۸۰۰ نمایش های استعماری به یکی از سرگرمی های محبوب دنیای غرب تبدیل شد. این نمایش ها صرفا به نمایش اشیاء، ابزارآلات یا پوشاک مردم محدود نمی شد، بلکه با اسارت و نگهداری بومیانی از کشورهای دیگر "باغ وحش های انسانی" هم به وجود آمد و تا اواسط قرن بیستم هم ادامه داشت.

مکانی که امروزه برای هیچ بنی بشری تصورش هم خوشایند نیست، اما اکنون انسان متمدن با تعطیل شدن باغ وحش های انسانی به باغ وحش های حیوانی رو کرده است و اسارت آنها را تفریح قلمداد می کند.

همیشه این سوال ذهن من را آزار داده است، آیا نگهداری چندین و چند حیوان در قفس که دیوانه وار خود را به در و دیوار می کوبند و یا در گوشه ایی کز کرده اند، تماشا دارد؟!

دیدن و بازدید از جانوارانی که از محل زندگی شان کیلومترها دور شده اند، اکنون در قفس هایی چند متری منتظرند تا شاید دستی به آن ها غذایی، نانی، آبی بدهد، تماشا دارد؟ این چه تفریح و کسب درآمدی است که حیوان زبان بسته را افسرده و غمگین در قفسی به نام باغ وحش، که بویی از "حیات و وحش" نبرده است، اسیر و در انتظار مرگ قرار داده ایم!

این روزها تنها باغ وحش اورمیه واقع در کیلومتر ۲۰ جاده شهید کلانتری، دوباره خبرساز شده است. باغ وحشی که بعد از گذشت چندین سال از بازگشایی آن، هنوز هم استانداردهای لازم جهت نگهداری حیوانات را ندارد.

اخیرا فیلمی در فضای مجازی از این باغ وحش منتشر شده که در آن حیواناتی که در دمای زیر صفر درجه، در جایگاه‌هایی غیراستاندارد بدون خوراک و سرپناه نگهداری می‌شوند و دل هر تماشاگری را به درد می آورد.

البته این اولین بار نیست که وضعیت اسفناک این باغ وحش گزارش شده است، بلکه پیشتر نیز مدافعان حقوق حیوانات نسبت به عدم رعایت حقوق اولیه این زبان بسته ها اعتراض کرده بودند.

باغ وحشی که در هیچ کدام از فصول سال استاندارهای نگهداری از حیوانات را ندارد و حداقل استاندارد های تغذیه و محل نگهداری آن ها را نیز رعایت نمی کند. خود باغ وحش و اسارت حیوانات یک شکنجه است اما رعایت نکردن اولویت های این حیوانات اسیر هم در باغ وحش ارومیه از آن یک شکنجه گاه کامل ساخته است.

چهار سال پیش نیز گرمای تابستان و اسارت حیوانات بی گناه در آن زندان، مدافعان حقوق حیوانات را بر آن داشت تا مستقیما اداره کل محیط زیست را خطاب وضعیت موجود قرار دهند.

چرا که این باغ وحش بی‌شک تحت نظارت و کنترل این اداره فعالیت می‌کند و وضعیت نامناسب آن از چهار سال پیش تا کنون و عدم توجه به اعتراضات فعالان حقوق حیوانات نشان می دهد که اداره کل محیط زیست در این خصوص کم کاری کرده است و با سکوت خود اجازه داده، این شکنجه گاه حیوانی تداوم یابد.

خبرنگار کردپرس جهت اطلاع از وضعیت این باغ وحش با مدیر کل محیط زیست استان تماس گرفت، اما موفق به برقراری ارتباط نشد، زیرا مدیر کل در ماموریت بودند.

در نهایت مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس اعلام کرد: «بازرسان و کارشناسان محیط زیست اکنون در حال پیگیری موضوع هستند و نتیجه این بازرسی ها روز چهارشنبه احتمالا طی یک نشست خبری اعلام خواهد شد».

البته این باغ وحش بدنام در ارومیه، اوایل سال جاری در آستانه تعطیلی هم قرار گرفت اما نه به دلیل شکنجه حیوانات، بلکه به خاطر بدهی کلانی که بالا آورده بود.

باغ وحش 2 میلیارد تومان به بانک بدهکار بود و بانک قصد داشت مکان آن را برای مزایده به فروش برساند که طی جلسات دادستانی با صاحب باغ وحش و بانک، مسئله حل و فصل شد. در این ماجرا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی از ورود مدعی العموم برای جلوگیری از تعطیلی باغ وحش ارومیه به دلیل بدهی بانکی خبر داد و گفت: اکنون 15 کارگر این واحد دوباره به سر کار برگشته اند.

باغ وحش ارومیه دارای دریاچه مصنوعی برای قایقرانی و ماهیگیری است و گونه های نادری از حیوانات نظیر؛ شیر، گرگ، میمون، سگهای فانتزی، شتر، گوزن، آهو و برخی پرندگان شکاری در آن در شرایط نامناسبی نگهداری می شوند.

علیرغم وضعیت نامناسب این باغ وحش، شنیده های حاکی از آن است که بر اساس مجوزهای سازمان حفاظت محیط زیست، جانوران مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان تهران نیز به باغ‌های وحش ارومیه منتقل شوند.

جای سوال است، باغ وحشی که خود استاندارد های لازم را ندارد چگونه مجوز انتقال حیوانات جدید به این مرکز را اخذ کرده است؟!

باید دید اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان متولی نظارت بر این باغ وحش چه اقداماتی را پس از بازدیدها، انجام می دهد و آیا این وضعیت شکنجه گاه حیوانی تمام خواهد شد یا خیر!

کد خبر 182147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha