تراژدی تکراری آتش سوزی در جنگل های اورامانات / امید احمدیان

سرویس کرمانشاه _ چند روزیست اخبار ناراحت کننده و تاسف باری از آتش سوزی وسیع در جنگل های شهرستان های ثلاث باباجانی و جوانرود را از رسانه های جمعی می‌بینیم و می‌شنویم. یک تراژدی تکراری که بیش از گذشته مورد انتقاد فعالین محیط ‌زیستی و مردم در فضای مجازی قرار گرفته است.

چند ماه پیش بود که نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی خبر از افتتاح یک پایگاه اطفا حریق منطقه‌ای را در قوری قلعه شهرستان روانسر داد. پایگاهی که توسط مدیریت بحران استانداری و اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه، به منظور پیشگیری و اطفای حریق جنگل های اورامانات تجهیز شده بود. اما نقش این پایگاه در آتش سوزی های اخیر چه بوده است و مقصر این ماجرا کیست؟! در این زمینه بحث و جدل هایی که بین فعالین محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی استان در فضای مجازی راه افتاده که مورد انتقاد خیلی از کاربران اوراماناتی قرار گرفته است.

چند ماه پیش، آرش زره تن لهونی نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با پیگیری در سازمان منابع طبیعی و وزارت کشور خبر از تأسیس یک پایگاه اطفا حریق منطقه ای در قوری قلعه را داد و با وجود این آتش سوزی وسیع در اورامانات این انتقادها روانه شخص زره تن لهونی شد، اما آیا این انتقادها به نماینده کارشناسی و قابل قبول و منطقی است؟ فراموش نکنیم جایگاه نماینده یک جایگاه نظارتی است و اختیارات اجرایی را ندارد و انتقادها بخاطر مسایل سیاسی این انتقادها به نماینده می‌شود.
این درحالیست دفتر نماینده اورامانات اعلام کرده از ابتدای حریق اخیر اورامانات، شخص آرش زره تن لهونی در جریان آتش سوزی قرار گرفته و با پیگیری های خود نیروهای امدادی، تجهیزات سخت افزاری، هلی کوپتر و ... را برای مقابله با حریق ها انجام داده است.
در این باره یکی از فعالین محیط زیستی که از روز اول آتش سوزی ها بصورت میدانی در محل حریق مستقر شده است، می‌گوید: از روز شنبه اول خرداد آتش سوزی شروع شد و به صورت وسیع در منطقه دول «گه‌رمه‌زناو» روستای نوئل شهرستان جوانرود ادامه یافت.
سعید هدایتی فعال محیط زیستی مستقر در محل آتش سوزی ها در رابطه با وسعت و خسارت های وارده، گفت: تا چشم کار می‌کند آتش سوزی و از بین رفتن درختان است و به صورت تخمینی ۲۰ هکتار از جنگلها و مراتع شهرستان جوانرود دچار آتش سوزی شده است.
این فعال محیط زیستی با انتقاد از روند کند یا منفعل پایگاه اطفا حریق منطقه ای در قوری قلعه می گوید: تا جایی که من و دوستانم در این مدت سه روزه در میان آتش و حریق بودیم هیچ کسی را از طرف این پایگاه ندیده ایم.
هر آتش سوزی و حریقی که رخ می‌دهد، متعهد اصلی حفظ و صیانت از جنگلها و اطفا آنها، ابتدا اداره منابع طبیعی و سپس ستاد مدیریت بحران است که باید با استفاده از ظرفیت های سخت افزاری و توان اداری و ماشین آلات جهت اطفا و مدیریت حریق ها اقدام کنند که نقد فعالین محیط زیستی عدم مدیریت صحیح ستاد مدیریت بحران و حضور کارآمد (توان تجهیزاتی مناسب منطقه) پایگاه اطفا حریق اورامانات بوده است.

80 نیروی اداره منبع طبیعی درگیر اطفا حریق بوده اند

بحث هایی دامنه داری طی این مدت بین منقدین فضای مجازی و اداره منابع طبیعی در جریان بوده است. کاربران فضای مجازی می‌گویند این پایگاه نقشی نداشته و منفعل بوده است اما اداره منابع طبیعی آن را تکذیب می‌کند و عنوان می کند ما گمنامانه فعالیت می کنیم برای همین است که فعالیت مارا نمی‌بینند.
کولانی مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه در گفتگو با کردپرس گفت: رعد و برق علت حریق جنگل‌های اورامانات بوده است و ۸۰ نیرو زبده‌ی اطفا حریق اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه درگیر اطفای حریق جنگل های اورامانات، دالاهو و اسلام آباد بودند.
این مقام مسئول ضمن تقدیر و تشکر از تلاش شبانه روزی نیروهای بومی، انجمن های محیط زیستی منطقه، اذعان کرد: تعامل نیروهای حفاظت از جنگلها و مراتع و فعالین محیط زیستی در سطح بالایی قرار دارد و با همکاری هم به جنگ نابرابر آتش می روند که جای خوشحالی است.
مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد و گفت: بلافاصله پس از گزارش آتش سوزی نیروهای ما هم در پایگاه اطفا حریق قوری قلعه و سایر نیروهای امدادی مستقر شدند.
کولانی تصریح کرد: با هماهنگی و پیگیری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بالگردی برای جابجایی و انتقال نیرو و تجهیزات لازم و همچنین رصد و مدیریت هوایی آتش سوزی اورامانات اعزام شد.
این مسئول استانی اضافه کرد که پایگاه اطفا حریق قوری قلعه برای پشتیبانی ادارات ماه در منطقه دایر شده و هم اکنون ۲۰ نفر نیرو زبده جهت پیشگیری و اطفا حریق در حال خدمات رسانی هستند.

کد خبر 10393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha