وزارت آموزش ترکیه درخواست نماینده HDP و کارگران کُرد را برای آموزش زبان کُردی نادیده گرفت

سرویس ترکیه - وزارت آموزش ترکیه در پاسخ به درخواست برای آموزش به زبان کُردی گفته است آموزش برای کودکانی ارائه می شود که زبان ترکی را می دانند.

به گزارش کردپرس، وزارت آموزش ترکیه در پاسخ به درخواست آموزش به زبان مادری برای کودکان کارگران کُرد مرسین، گزارشی تهیه کرده که در آن به آموزش زبان عربی به عنوان زبان دوم در این استان اشاره شده است، اما در این گزارش حتی کلمه «کُردی» هم نیامده است.

رضوان توران نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در یکم ماه مارس با طرح یک پرسش پارلمانی از طرف کارگران فصلی کُرد بخش کشاورزی در مرسین، از ضیا سلجوق وزیر آموزش ترکیه خواست تا ترتیبی بدهد تا فرزندان کارگران فصلی کُرد که زبان ترکی را نمی دانند بتوانند در مدرسه به این زبان آموزش ببینند. توران اشاره اشاره کرده است که بچه های کارگران فصلی کُرد به دلیل این که در خانه به هیچ زبانی غیر از کُردی حرف نمی زنند زبان ترکی را نمی دانند. آنها وقتی برای کار خانواده شان به طور فصلی به مرسین می آیند به دلیل ندانستن زبان ترکی از تحصیل باز می مانند. همچنین نداننستن زبان های دیگر باعث می شود تا این بچه ها سکوت اختیار کنند و از جهت روانی آسیب ببینند.

بنا بر خبر آژانس مزوپوتامیا، پس از گذشت دو ماه وزارت آموزش ترکیه در پاسخ به پرسش پارلمانی نماینده HDP گزارشی ارائه داده است که در آن از به کارگیری 3 هزار و 200 معلم ترک، 21 معلم عرب و 325 مشاور روانشناسی در این منطقه اشاره می کند. وزارت آموزش و پروش با اشاره به این که معلمان زبان عربی برای کمک به کودکان عرب زبان منطقه آمده اند تا از تحصیل عقب نمانند و همچنین زبان مادری شان را فراموش نکنند، گفته است هدف از این کار حمایت از کودکانی است که زبان ترکی را می دانند و دروس رسمی خود را به زبان ترکی فرا می گیرند و اگر مایل بودند می توانند زبان عربی را به عنوان درس اختیاری انتخاب کنند.

وزارت آموزش و پرورش در این گزارش نه تنها هیچ اشاره ای به آموزش زبان کُردی نکرده است، بلکه در سراسر این متن حتی کلمه کُردی گنجانده نشده است.

کد خبر 10369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha