بررسی علت آمار بالای فوتی های کرونا در قروه

سرویس کردستان- بررسی علت آمار بالای فوتی های کرونا در قروه به نسبت مبتلایان نشان از وجود بیماری زمینه ای و کهولت سن در میان افراد فوت شده دارد، مسئله ای که نباید اجازه داد به استرس جامعه بیافزاید.

به گزارش خبرنگار کردپرس، در شهرستان قروه تا کنون 25 نفر به کرونا مبتلا شده اند و 8 مورد فوت قطعی بر اثر کرونا وجود داشته است.

بنا به گفته رئیس مرکز بهداشت شهرستان قروه از این 25 نفر تعداد 10 مورد زن و 15 مورد مرد هستند که میانگین سنی مبتلایان 39 تا 84 ساله است و همچنین از 8 نفر فوتی 4 زن و 4 مرد با میانگین سنی 40 تا 84 ساله بوده اند.

از نظر تعداد مبتلایان شهرستان قروه در سطح استان بعد از «سقز، بانه و سنندج» در ردیف چهارم قرار دارد اما از نظر تعداد مرگ و میر به نسبت آمار مبتلایان، قروه رتبه نخست را داراست.

در واقع سقز با 122 مبتلا و 18 فوتی 15 درصد مرگ و میر را دارد، بانه با 71 مبتلا و 8 فوتی 11 درصد مرگ و میر را شامل می شود و سنندج با 74 مبتلا و 5 مورد فوتی 7 درصد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

اما شهرستان قروه با 25 مورد مبتلا و 8 مورد فوتی 32 درصد مرگ و میر داشته و همین این سؤال را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده که علت این مرگ و میر بالا چیست؟

عده ای از کمبود امکانات می گویند و عده ای از موارد دیگر. اما آنچه اینجا مطرح است به کمبود امکانات باز نمی گردد بلکه براساس گفته های رئیس مرکز بهداشت قروه به ضعف جسمانی بیماران مرتبط می شود.

«مسعود معتمدی» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص علت آمار بالای مرگ و میر به نسبت مبتلایان بیان کرد که موارد فوتی قروه بیشتر افرادی بودند با بیماریهای زمینه ای که برای درمان به بیمارستان های همدان و تهران مراجعه داشته و مبتلا شده بودند.

بنا به اظهارات او یک مورد هم دهگلانی بود که در زمان مراجعه و انتقال به بخش ایزوله فوت کرد و در ۳ مورد هم در هنگام مراجعه فوت نموده بودند.

«معتمدی» با اشاره به اینکه از موارد مرگ تنها ۲ مورد از ابتدا مراجعه داشته و با بیماری زمینه ای بستری شدند که فوت کردند، افزود: آنچه مشخص است کل موارد مثبت با بیماری های زمینه ای در خطر مرگ هستند لذا تأکید می شود به در خانه ماندن و ارتباط نداشتن با یکدیگر.

باتوجه به بررسی ها به نظر می رسد ضعف جسمانی بیماران مبتلای کرونا در قروه حال به هر دلیل اعم از بیماری زمینه ای یا کهولت سن، عامل اصلی مرگ و میر بالا بوده است.

حمایت اجتماعی نیاز جامعه امروز

هرچند نباید این برداشت را داشت که تنها بیماران زمینه ای و افراد مسن به کرونا مبتلا می شوند چرا که هم اکنون در استان کردستان 3 کودک مبتلا به کرونا شناسایی شده اند، اما آنچه در قروه پیش آمده حکایت از این ماجرا دارد که فعلاً خبر مرگ و میر بیماران زمینه ای و مسن مبتلا به کرونا بالاست و همین باعث نگرانی و استرس در میان این قشر از جامعه شده است.

در همین زمینه «کاوه قادری»؛ روان درمانگر و روانشناس معتقد است «اگر چه شواهد نشان می دهد که این گروه در معرض ریسک بیشتری هستند و اصطلاحاً باید بیشتر مواظب باشند تا امکان خطر را کاهش دهند اما مخابره کردن پیام های منفی با رویکردی بی رحمانه در فضای اجتماعی و خانوادگی نوعی منکوب کردن و طرد شدید این گروه است.»

او با بیان اینکه عادی سازی بیماری و یا فاجعه سازی از آن هر دو محکوم است، گفت که رویکرد سالم باید ارزیابی واقع بینانه از خطر و تلاش برای سازگاری مناسب و کاهش خطرات احتمالی باشد.

«قادری» تأکید کرد باید مواظب باشیم که به بهانه ایجاد احساس آرامش در جامعه، مرگ را به شکل نمادین به حوزه سالمندان و بیماران آسیب پذیر نفرستیم و آنان را از کشتی های مشترک پیاده نکنیم و بیشتر مواظبشان باشیم و نگذاریم با اضطراب کرونا همدست شده و بیش از پیش طردشان کنیم.

این روان درمانگر با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا حد امکان از ایجاد فضای ترس شدید، بیش ارزیابی خطر مرگ و برجسته سازی آسیب پذیری این افراد در برابر مرگ بپرهیزیم، تصریح کرد که سعی کنیم با ایجاد احساس آرامش در فضای اجتماعی مواظب سرمایه های اجتماعیمان باشیم.

«کاوه قادری» در این رابطه حمایت اجتماعی را مهم دانست و افزود مکانیسم سالم اجتماعی در چنین شرایطی ایجاد حمایت های اجتماعی است. در این راستا علاوه بر آموزش خود مراقبتی سالم که بسیار حیاتی و ضروری است مراقب این مسئله باشیم که به اضطراب بیمارگونه در این گروه دامن نزنیم.

باتوجه به آنچه گفته شد از یک طرف دلیل مرگ و میر بالای مبتلایان به کرونا در قروه براساس اطلاعات مرکز بهداشت مربوط به بیماران زمینه ای و افراد مسن است اما از طرف دیگر نباید این مهم دلیل باشد برای ایجاد استرس در میان این افراد و مطابق اظهارات روانشناسان نیاز است با حمایت اجتماعی اضطراب را از جامعه دور و به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک شود./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 257671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha