در صورت عدم آزادی برانسون بحران عمیق اقتصادی ترکیه را تهدید می کند

سرویس ترکیه - سونر چاغاپتای، رئیس برنامه های ترکیه انیستیتو واشنگتن در اظهاراتی عنوان کرده است: در صورت عدم آزادی برانسون بحران عمیق اقتصادی ترکیه را تهدید می کند

به گزارش کردپرس، سونر چاغاتای، رئیس برنامه های ترکیه انیستیتو واشنگتن در گفتگو با صدای آمریکا با اشاره به بحران در روابط ترکیه – آمریکا عنوان کرده است: بحرانی که در روابط ترکیه – آمریکا به وجود آمده است به نظر من از یک عدم توافق میان ترامپ – اردوغان نشات می گیرد. در روابط ترکیه – آمریکا تنش هایی وجود داشت که بر هیچ کسی پنهان نبود. سازمان های بروکرات دو کشور در زمینه های مختلف عدم تفاهم مذاکراتی انجام می دادند. لیست عدم تفاهم هم به اندازه کافی طویل بود. ولی با تمام این ها شاید این بحران در روابط هیچ موقع به وجود نمی آمد اگر اردوغان و ترامپ در اجلاس ناتو با یکدیگر دیدار نکرده بودند.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اجلاس ناتو بیرون می آمد چنین تصور می کرد که توافقی حاصل شده است و آن توافق نیز به این صورت بود: ترامپ برای آزادی یک شهروند ترکیه در اسرائیل از نفوذ خود استفاده کرده و با بنیامین نتانیاهو رئیس جمهور اسرائیل گفتگو می کند و در عوض رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز کشیش برانسون را آزاد خواهد کرد. ترامپ بعد از آن که به واشنگتن برمی گردد با نتانیاهو در این خصوص تلفنی گفتگو می کند و برای آزادی فعال مدنی ترک در اسرائیل میانجی گری می کند. آن شهروند ترک به ترکیه برمی گردد و در پی آن خبری که ترامپ دریافت می کند آزادی کشیش برانسون نیست بلکه انتقال او از زندان به حبس خانگی است.

چاغاتای خاطرنشان کرد: از آن به بعد تنش ها در میان دو کشور از عدم تفاهم ها میان ساختارهای بروکراسی خارج شده و به یک بحران میان روسای جمهور تبدیل می شود. اکنون نیز چنین به نظر می رسد دونالد ترامپ با توجه به اختیارات قدرتمند و گسترده ای که در درون سیستم آمریکا دارد تا زمانی که کشیش برانسون آزاد نشده است عادی سازی در روابط ترکیه – آمریکا غیرممکن خواهد بود. آمریکا برای حل بحران تنها شرط را آزادی برانسون قرار داده است. ولی در صورت عدم آزادی برانسون از زندان ترکیه یک بحران اقتصادی به مراتب عمیق تری ترکیه را تهدید خواهد کرد. اگر این روند ادامه پیدا کند تنش ها در روابط کوتاه مدت دو کشور بالا خواهد گرفت. ما می دانیم که تحریم های اقتصادی به عنوان ابزارهای آمریکایی ها در دستانشان است متاسفانه احتمال استفاده بیشتر بخشی از این تحریم ها را علیه ترکیه وجود دارد. در حال حاضر یک بحران اقتصادی وجود دارد. حتی برگزاری انتخابات زودهنگام در ژوئن 2018 به جای نوامبر 2019 به دلیل همین بحران اقتصادی در ترکیه و ترس از عمیق تر شدن آن بود. این نیز مستقل از روابط ترکیه – آمریکا بود. و در پی آن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ترکیه اقتصاد نحیف ترکیه را تاثیری منفی گذاشته است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 85737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha