حمایت آمریکا از کردهای سوریه عامل ادامه اختلافات با ترکیه

سرویس جهان- دفنه ارسلان، کارشناس ارشد مسائل ترکیه معتقد است سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به ترکیه می تواند به بهبود روابط میان آنکارا و واشنگتن کمک کند اما ادامه حمایت آمریکا از کردهای سوریه یکی از عوامل ادامه تنشهاست.

به گزارش کردپرس، اندیشکده شورای آتلانتیک در مورد تاثیرات سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به ترکیه بر روابط نه چندان گرم دو کشور نوشت: سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به ترکیه، هرچند قبلا برای آن برنامه ریزی شده بود، اما با توجه به کمک 100 میلیون دلاری واشنگتن به ترکیه به دنبال زلزله اخیر و قول ادامه کمکها، می تواند در بهبود روابط میان دو کشور موثر باشد.

دفنه ارسلان، مدیر ارشد برنامه ترکیه در اندیشکده شورای آتلانتیک درباره این سفر گفته است این سفر هم لازم و هم مهم بود. آمریکا در مجموع قول داده است که 185 میلیون دلار به ترکیه برای رهایی از صدمات زلزله اخیر کمک کند که بیش از مجموع کمکهای واشنگتن به ترکیه پس از زلزله 1999 این کشور است.

او همچنین اشاره کرد که این سفر می تواند در روند فروش جنگنده اف 16 آمریکا به ترکیه و اهمیت بیشتر دادن به نقش ترکیه به عنوان عضوی از ناتو تاثیر مثبت داشته باشد.

با این حال او نقطه منفی روابط میان ترکیه و آمریکا را ادامه حمایت واشنگتن از نیروهای کرد سوریه دانست که از نظر ترکیه وابسته به پ.ک.ک هستند.

دفنه ارسلان افزود: در واقع، مرزهای جنوبی ترکیه مرزهای جنوبی ناتو هم محسوب می شود و ادامه حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوریه تهدیدی غیرمستقیم برای ناتو هم محسوب می شود زیرا این نیروها وابسته به پ.ک.ک هستند که از نظر اعضای ناتو یک گروه تروریستی است.

کد خبر 43346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha