افزایش ۶ برابری تولیدات کشاورزی کرمانشاه نسبت به پیش از انقلاب

سرویس کرمانشاه _ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بوده که این رقم در حال حاضر به بیش از سه میلیون و ۸۷۳ هزار تن رسیده و رشدی ۵.۷ برابری داشته است.

به گزارش کردپرس؛ علی چاله چاله در گزارشی میزان کل تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه را طی سال ۱۴۰۱ و با وجود خشکسالی، بیش از چهار میلیون و ۷۶۶ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بوده و پس از انقلاب شاهد رشد نزدیک به ۶ برابری کل تولیدات کشاورزی در استان بوده ایم.

وی در خصوص دیگر محصولات تولیدی کرمانشاه گفت: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷حدود ۲۷۰ هزار تن بوده، در حالی‌ که در سال زراعی گذشته ۶۰۳ هزار تن گندم در استان تولید شده، آنهم در شرایطی که شاهد خشکسالی بی سابقه ای در استان بوده ایم، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال ۱۴۰۱ این محصول به ۱۱۳ هزار تن تولید رسیده است.

وی در ادامه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود: در حال حاضر یک‌ سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیر کشت نخود از آن کرمانشاه است، همچنین استان طی سال ۱۴۰۱ در تولید گندم رتبه چهارم کشور، در تولید جو رتبه سوم، در تولید ذرت دانه ای رتبه دوم و در تولید چغندر قند حائز رتبه سوم کشور شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سطح باغات استان کرمانشاه را در سال ۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان باغ ۵۰۰ هکتار آن باغ مدرن بوده و بزرگترین باغ سایبان کشور نیز در سطح ۴۰ هکتار در شرف افتتاح بوده و تولید محصولاتی همچون زعفران که در سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته،هم‌اکنون نه‌ تنها با زیر کشت رفتن بیش از ۴۵۷ هکتار کشت زعفران توسعه‌ یافته، بلکه شاهد فرآوری زعفران و فعالیت پنج برند و توسعه صنایع تبدیلی آن نیز در سطح استان هستیم.

چاله چاله افزود: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ نیز حدود پنج هزار تن بوده و در حال حاضر در استان سالانه ۳۴۰ هزار تن تولید باغی داریم.

وی سپس به تولیدات گلخانه ای قبل و بعد انقلاب نیز اشاره کرد و تاکید کرد: سطح گلخانه‌های کرمانشاه در سال ۵۷ محدود به گُل تزئینی بوده ولی امروز ۷۰ هکتار اراضی تحت پوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

وی سپس به توفیقات بخش مکانیزاسیون استان پرداخت و اظهار کرد: ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷ صدم اسب بخار و در حال حاضر به ۲/۰۱ اسب بخار رسیده است.

چاله چاله در ادامه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن بوده و در حال حاضر بیش از ۵۳۱ هزار تن انواع محصولات دامی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: تولید گوشت قرمز در سال ۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده و امروز سالانه بیش از ۴۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌ شود.

چاله چاله ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ به صورت سنتی در استان کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم در حال حاضر به ۷۰ هزار تن تولید صنعتی رسیده که رشد نزدیک به پنج برابری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه یادآور شد: تولید عسل استان در حال حاضر بیش از ۵ هزار و ۶۸۹ تن است.

وی در ادامه افزود: در سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم، ولی پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان در حال حاضر بیش از ۴ میلیون و ۸۹۵ هزار تن می باشد و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

وی سپس با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار و ۸۵ تن است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، افزود: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه چهارم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

چاله چاله در پایان با اشاره به تجهیز اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار گفت؛ پیش از انقلاب توجه کافی به تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری نشده،اما پس از انقلاب ۸۳ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند و در مناطق گرمسیری نیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی مجهز به این سیستم شده اند.

کد خبر 42210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha