«شرکان» و «نجار» دو گنجینه جهانی / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ رامین پی‌بردی از فعالان و صاحب نظران شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در مطلبی به زیبایی های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و آیینی دو روستای ثبت جهانی «شرکان» و «نجار» در هورامان پرداخته و خواهان توجه بیشتر به این میراث ارزشمند جهانی شده است.

خبرگزاری کردپرس _ میراث جهانی یونسکو به مکان یا چشم اندازی گفته می شود که توسط سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به عنوان مکانی دارای ارزش تاریخی، علمی و فرهنگی قلمداد شده و از طریق معاهدات بین المللی مورد محافظت قرار می گیرد. این مکان ها به طور معمول برای منافع جمعی بشری اهمیت فوق العاده ای دارند.
یکی از دلایل محافظت از این مکانها حفظ آنها برای آیندگان است. در غیر این صورت در معرض تهدیدهای انسانی، حیوانی و یا طبیعی قرار می گیرند.

بعد از ثبت جهانی منظر طبیعی و فرهنگی اورامانات تعدادی از روستاهای منطقه در فهرست این میراث جهانی قرار گرفتند که از جمله آنها دو روستای تاریخی، کهن و زیبا در شهرستان پاوه بود یعنی «شرکان» و «نجار». ساکنین محلی می گویند که شرکان به معنای دعوای چشمه ها یا آبهاست و سبب این نامگذاری چشمه های فراوان و متعددی بوده که نوای خروشان آنها بسان آهنگی بوده شیرین برای آرامش اهالی روستا.

علاوه بر بهره مندی باغات از این نعمت الهی، آبشاری زیبا (که به تازگی ثبت ملی شده) و طبیعی نیز در پائین دست روستا ایجاد شده که خود به تنهایی جاذبه ایست دیدنی برای گردشگران. در شرکان درخت چنار کهنسالی (که آن نیز ثبت ملی گردیده )هم هست که آن نیز قدمتی به درازنای تاریخ دارد که در نوع خود جاذبه ای است دیدنی.

از همه جاذبه ها مهمتر مهر و محبت ساکنین این روستای جهانیست که بسیار مهربان و مهمان نوازند که این یکی از بارزترین سرمایه های فرهنگی منطقه است.
معماری سنگی و بافت اصیل روستا و کوچه های پیچ در پیچ آن نگاه هر گردشگری را معطوف به تاریخ این گنجینه جهانی می نماید. هر چند که می طلبد مسئولین ذیربط و خردمندان و بزرگان روستا هم توجهی ویژه نموده و این گوهر نایاب را برای آیندگان محفوظ دارند.

و اما «نجار» که به نقل اهالی برگرفته ازکلمه «نی جار» یا «نیزار» و به معنی محل نی های فراوان بوده و برپادارنده مستمر مراسمی معنویست که هر هفته علاقمندان را به میهمانی طلبیده و راز و نیازیست عاشقانه با خالق عالم هستی.

مردمان شریف، اصیل، متدین و مهمان نواز، طبیعت زیبا، باغات مصفا، آئین کهن، تکیه طریقت قادری، اقامتگاه بومگردی پیران و بافت باارزش، روستا را به واقع به گنجینه ای جهانی تبدیل نموده است که آنچه خوبان همه دارند او یکجا دارد.

به روستاهای جهانی بایستی از نگاه جهانیان نگریست و تراز توجه به آنها را در این سطح دانست و روستا را مهیای ورود گردشگران خارجی نمود تا از ثمر این رفت و آمدها زمینه ارز آوری و تقویت اقتصاد منطقه فراهم تر شود.

در این میان نقش سرمایه های انسانی روستا در هماهنگی و انسجام درونی برای تحقق اهداف عالیه بسیار مهم و اثرگذار است. و راه یافتن این روستاها به جرگه روستاهای مطرح جهانی فقط و فقط از انسجام بیش از پیش نخبگان بومی و محلی بر می آید.

کد خبر 40631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha