سرویس ترکیه - همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از شهرهای کردستان ترکیه، همچنین برخی شهرهای دیگر شاهد تجمعاتی با درخواست آموزش به زبان مادری بودند.

به گزارش کردپرس، اعضای اتحادیه کارمندان آموزش و پرورش دیاربکر در اولین روز از آغاز سال تحصیلی جدید، با گرد آمدن در مقابل ساختمان آموزش و پرورش دیاربکر خواستار آموزش به زبان مادری برای همه شهروندان شدند.

فصیح زیرک دبیر اتحادیه آموزش و پرورش دیاربکر با بیان این که سیستم آموزش و پرورش ترکیه مشکلات بزرگی دارد گفت: «فقدان آموزش به زبان های غیر از ترکی در کشور ما مشکل اصلی آموزش و پرورش است. همانطور که می دانیم در کشور ما اقوام کرد، چرکسی، لاز، عرب و بسیاری دیگر زندگی می کنند و هر قوم زبان مادری خود را دارد. این تکثر فرهنگی ثروت کشور ما محسوب می شود. با این حال اگرچه بیش از 90 درصد کودکان ساکن در استان دیاربکر را کودکان کرد تشکیل می دهند، اما این کودکان نمی توانند به هیچ یک از زبان های کرمانجی یا زازا آموزش ببینند.»

همزمان با این تجمع، تجمعات دیگری در شهرهای دیگر کردستان ترکیه همچنین شهرهایی که جمعیت کرد آنها نیز چشم گیر است، از جمله شرناخ، اورفا، وان، موش، مرسین، ختای، آنکارا، ازمیر، درسیم، دیاربکر، آدانا، و باتمان، شکل گرفت. شرکت کنندگان در این تجمعات با صدور بیانیه هایی خواستار رسمی شدن زبان کردی در ترکیه و آموزش به زبان مادری شدند.

*تصویر متعلق است به تجمع فعالان سیاسی اجتماعی شهر اورفا (ریحا) در مقابل ساختمان احمد باغچه بان.

کد خبر 38294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha