زندانی سیاسی کُرد انواعی از مجازات های غیر قانونی را در زندان های ترکیه متحمل می شود

سرویس ترکیه - ابراهیم کاراکاش روزنامه نگار کرد با نوشتن نامه ای از زندان درباره وضعیت زندانیان سیاسی کرد در زندان های ترکیه توضیح داد و خواستار رسیدگی نهادهای حقوق بشر به این وضعیت شد.

به گزارش کردپرس، ابراهیم کاراکاش روزنامه نگار «ینی یاشام» که به دلیل فعالیت های روزنامه نگاری خود در زندان «کورکچولر» آدانا به سر می برد، درباره وضعیت زندانیان سیاسی کرد در زندان های ترکیه توضیح داد و خواستار رسیدگی نهادهای حقوق بشر به این وضعیت شد. او همچنین از آغاز اعتصاب غذای متناوب خود خبر داد.

کاراکاش با ارسال نامه ای به آژانس خبری مزوپوتامیا، موارد نقض حقوق بشر علیه زندانیان سیاسی و کرد در زندان های ترکیه را توضیح داد. او با بیان این که با تشدید انزوای اجباری و سرکوب در زندان ها، اقدامات خودسرانه و غیر قانونی افزایش یافته است، گفت: «ما از تمام امکانات خود برای حل مشکلات و حل این رویکردهای غیرقانونی و خودسرانه از مسیرهای قانونی و از طریق گفتگو استفاده می کنیم، اما در مقابل به دلیل رویکردهای کردستیزانه زندان با مشکل مواجه هستیم.»

ابراهیم کاراکاش از عدم دسترسی زندانیان کرد و سیاسی به خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از مشکلات جدی در زندان های ترکیه یاد کرد. او همچنین نوشته است که گارد زندان با کارهایی مانند جستجوی بدنی برهنه و بررسی دهان «کرامت انسانی زندانیان و حق آنها بر حفظ تمامیت بدنشان» را زیر پا گذاشته اند.

او همچنین از جستجوی بدنی برهنه اعضای خانواده و بستگان زندانیان سیاسی کرد در هنگام ملاقات خبر داد و نوشت: «نه تنها ما زندانیان، بلکه خانواده های ما نیز در معرض این اعمال قرار دارند. یعنی در سال‌های اخیر اعمالی مانند جست‌وجوی لباس‌های زیر، درآوردن جوراب و کفش‌ها بر همه ملاقات کننده ها به‌ویژه زنان، سالمندان و کودکان تحمیل شده است. خانواده های ما نیز مانند ما قربانی هستند. اگر قبول نکنیم یا اعتراض کنیم مجازات می شویم و اجازه دیدن خانواده را از ما می گیرند. آنها از چند هزار کیلومتر آن سوتر برای دیدن ما می آیند و به آنها اجازه دیدن ما را نمی دهند.»

کاراکاش در ادامه از زندانی شدن کسانی که با پرونده های کودتای 15 جولای به زندان افتاده اند، در قفس های سیمی خبر داد و گفت: «بازداشت شدگان فتو در اتاق های سیمی قفس شکلی که توسط اداره زندان ساخته شده بود، نگهداری می شدند. این اتاق ها که از نوع قفس سیمی و سرپوشیده هستند، حتی بالای سر زندانی را نیز با میله بسته اند.»

این روزنامه نگار کرد از فقر غذایی در زندان خبر داد و نوشت: «وعده غذایی که باید به یک نفر برسد بین 4 تا 5 نفر تقسیم می شود و زندانیان دچار سوءتغذیه می شوند هزینه بحران اقتصادی نیز بر گردن ما انداخته می شود.»

او افزود که به دلیل کنار هم نگهداری شدن زندانیان کرد با زندانیانی که از گروه های افراطی جهادی یا نژادپرستان ترک هستند، خطر جانی این زندانیان را تهدید می کند.

کاراکاش اعلام کرد که به دلیل هویت نژادی و سیاسی اش در معرض انواعی از مجازات ها است و حتی حق دفاع مشروع از خود در دادگاه را ندارد. او از نهادهای ذیربط، فعالان حقوق بشر، احزاب سیاسی و سازمان های مردم نهاد خواست تا با تشکیل کمیته و بازدید از زندان ها این گونه اقدامات را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند و از زندانی های کرد و زندانی های سیاسی حمایت قانونی کنند.

کد خبر 37255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha