اولین روز هفته درختکاری در ایلام گرامی داشته شد

سرویس ایلام - با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و جمعی از مسئولان اولین روز هفته درختکاری در ایلام گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار در این آیین کاشت نهال در پارک جنگلی چغاسبز شهر ایلام، با بیان اینکه کاشت درخت و گسترش فرهنگ احیای جنگل ها و کاشت درخت صدقه جاریه و میراثی گرانبها برای نسل های آتی جامعه است، گفت: حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی یک وظیفه ملی و اسلامی است.

وی اظهار کرد: خداواند متعال در قرآن کریم خطاب به انسان می فرماید که ما شما را از خاک آفریدیم و آبادانی زمین نیز به شما واگذار شده است.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه زندگی ما وابسته به طبیعت است، ابراز کرد: اگر اختلالی در طبیعت به وجود بیاید به طور طبیعی زندگی ما مختلف خواهد شد، حفظ و نگهداری طبیعیت بر عهده ماست و یک تعامل متقابل بین انسان و طبیعیت وجود دارد.

کریمی تبار با تقدیر از تلاش های اداره کل منابع طبیعی استان، حافظان طبیعت و نهادهایی که برای گسترش فرهنگ درختکاری تلاش می کنند، افزود: درخت معجزه آفرینش درسی برای انسان است و محبت و مهربانی را باید از درخت یاد بگیریم.

وی تصریح کرد: درخت، آلودگی هوا را به خود جذب می کند و در برابر دود و دی اکسید کربن، هوای پاک و اکسیژن سالم به ما تحویل می دهد این نعمت بزرگی است، چوب و میوه درخت برای ما ضروری است و این نعمت الهی، فواید بی شماری در زندگی انسان ها دارد.

امام جمعه ایلام گفت: درختان نقش مهمی در مقابله با ریزگردها به ویژه در استان ما دارند، درختان تنومند زاگرس در واقع سدی محکم در برابر ریزگردها هستند، اما آفت های زیادی هم جنگل های زاگرس را تهدید می کند و بنابراین ضرورت دارد تلاش کنیم که فرهنگ سازی شود و این فرهنگی که شکل گرفته گسترش پیدا کند.

وی یادآور شد: وقتی مقام معظم رهبری شخصا در هفته درختکاری وارد عمل می شوند و نهال را با دستان مبارک خود غرس می کنند، این امر درسی بزرگ برای ما است که در راستای گسترش فرهنگ درختکاری تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در فرهنگ اسلامی بر فرهنگ درختکاری و محافظت از درخت و جنگل ها تاکید شده است، افزود: در ورایات داریم که اگر کسی درختی را در زمین بکارد تا به ثمردهی برسد، خداوند متعال در عوض آن، درختی در بهشت برای او غرس می کند.

امام جمعه ایلام خاطرنشان کرد: محافظت از درختان و احیای جنگل ها به عنوان یک وظیفه ملی و اسلامی، یک صدفه جاریه ارثیه گرانبهایی برای نسل های آینده است و بایستی فرهنگ حفاظت از طبیعت و درختکاری بیش از گذشته استمرار و گسترش پیدا کند.

گفتنی است در پایان این مراسم، از دو فعال زیست محیطی و درختکاری استان تجلیل شد.

کد خبر 28627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha