مهم ترین خطرات جهانی در گزارش ریسک مجمع اقتصادی

سرویس ایران- گزارش ریسک جهانی مجمع جهانی اقتصاد، شدیدترین خطرات پیش رو در دهه آینده را در پس‌ زمینه تغییرات سریع تکنولوژیکی، ناامنی اقتصادی، بحران زیست محیطی و... بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، گزارش ریسک‌ جهانی۲۰۲۴ مجمع جهانی اقتصاد در حالی انتشار یافت که در تهیه این گزارش از هزار و ۵۰۰ کارشناس در کشورهای مختلف استفاده و در پنج بخش اقتصادی، محیط زیستی، جغرافیای سیاسی، اجتماعی و فناورانه بخش ‌بندی شده است.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود آینده را به دو بازه زمانی دو و ده ساله تقسیم نموده است. ریسک‌ های زیست ‌محیطی، از دست دادن تنوع زیستی و تغییرات بحرانی زمین در دو چارچوب‌ زمانی غالب خواهند بود. اما در دو سال آینده اطلاعات غلط و گمراه‌ کننده و همین ‌طور ناامنی سایبری جزء موضوعات مهم هستند.

اطلاعات نادرست و قطبی شدن جامعه نگرانی‌های اصلی برای دو سال آینده هستند و حملات سایبری به زیرساخت‌ها، سازمان‌ها و همین طور شرکت‌ها افزایش خواهند یافت.

همین طور ریسک‌های اقتصادی مانند تورم بالا، رکود اقتصادی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی جزء ده ریسک دو سال آینده قرار گرفته‌ اند.

ریسک درگیری میان دولت‌ها هم در این گزارش آمده که این ریسک در چشم‌انداز دو ساله با توجه به تنش ‌های بالا در اوکراین، اسرائیل/غزه و تایوان افزایش خواهد یافت.

در ۱۰ سال آینده، ریسک‌هایی که به طور عمیق مورد بررسی قرار گرفته ‌اند عبارتند از: عبور از نقاط عطف تغییرات اقلیمی، میدان ‌داری هوش مصنوعی، توقف توسعه اقتصادی و احتمال افزایش موج جرم و جنایت.

چشم ‌انداز یک دهه آینده، تکه‌ تکه شدن بیشتر و چندقطبی شدن نظم جهانی است. این می‌ تواند باعث فلج شدن همکاری‌ ها در مورد ریسک ‌های جهانی شود. با این حال، برخی فرصت ‌ها برای اقدامات محلی و همکاریهای جمعی وجود دارد.

چالش‌های مربوط به دو سال بعدی آمده در این گزارش به ترتیب اولویت شامل «اطلاعات نادرست و گمراه کننده، رخدادهای شدید آب و هوایی،قطبی شدن اجتماع، ناامنی سایبری، نزاع‌ های مسلحانه بین دولت‌ ها، فقدان فرصت‌ های اقتصادی، تورم، مهاجرت‌ های غیرداوطلبانه، رکود اقتصادی و آلودگی» هستند.

اما چالش ‌های که در ده سال بعدی به ترتیب اولویت در گزارش ریسک جهانی بیان شده اند شامل این موارد می شوند. «رخدادهای شدید آب و هوایی، تحولات عظیم در نظام اکوسیستم زمین، فقدان گوناگونی زیستی و نابودی اکوسیستم، کمبود منابع طبیعی، اطلاعات نادرست و گمراه کننده، نتایج نامطلوب فناوری هوش مصنوعی، مهاجرت غیرداوطلبانه، نبود امنیت سایبری، قطبی شدن اجتماع و آلودگی».

در واقع ثابت شده شوک های آبشاری که در سال های اخیر جهان را فراگرفته غیرقابل حل است. جنگ و درگیری، سیاست های قطبی شده، ادامه بحران هزینه های زندگی و تأثیرات روز  افزون تغییر آب و هوا  نظم جهانی را بی ثبات می کند.  

یافته های کلیدی این گزارش منعکس کننده مهم ترین چالش هایی است که مردم در هر منطقه از جهان با آن مواجه هستند.

گزارش ریسک جهانی دنیایی را نشان می دهد که با دو بحران خطرناک «درگیری و آب و هوا» گرفتار شده است. این تهدیدها در برابر پس زمینه ای از تغییرات فناوری که به سرعت در حال افزایش است و نبود اطمینان اقتصادی قرار دارند.

آنچه در این گزارش آمده در حالی که خطرات مرتبط با آب و هوا همچنان موضوع غالب است، تهدید ناشی از اطلاعات نادرست به عنوان شدیدترین تهدید کوتاه مدت شناسایی شده است. اطلاعات نادرست و خطرهای مرتبط با آب و هوا در سال های آینده بر تهدیدهای جهانی تسلط خواهند داشت. نگرانی فزاینده در مورد اطلاعات نادرست تا حد زیادی ناشی از پتانسیل هوش مصنوعی در دستان بازیگران بد است که سیستم های اطلاعاتی جهانی را با روایت های نادرست پر می کنند.  

در این گزارش آمده که در دو سال آینده بازیگران داخلی و خارجی به طور یکسال از اطلاعات نادرست برای گسترش شکاف های اجتماعی و سیاسی استفاده خواهند کرد.

آنچه از گزارش ریسک جهانی بر می آید این است که انتشار اطلاعات نادرست در سراسر جهان می تواند منجر به ناآرامیهای مدنی شود. همچنین می تواند باعث سانسور دولتی، تبلیغات داخلی و کنترل جریان آزاد اطلاعات شود و در کنار این ها هزینه های زندگی، حملات سایبری و قطبی شدن دیدگاه ها هم خطرات قابل توجهی در کوتاه مدت ایجاد می کنند.

در هر صورت با توجه به مقیاس چالش های اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی که جهان با آن مواجه است، این گزارش نتیجه می گیرد که همکاری فرامرزی در مقیاس برای خطراتی که برای امنیت و رفاه انسان تعیین کننده هستند حیاتی است. /

برگرفته از سایت: https://www.weforum.org/

کد خبر 2770976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha