همدستی غرب با ترکیه در سرکوب کردها

سرویس جهان- پروفسور ثورو ردکرو معتقد است همدستی اروپاییها با دولت ترکیه، در مقابله با کردها بویژه فشار بر فعالان رسانه ای و سیاسی کاملا مشهود است.

سرویس جهان- پروفسور ثورو ردکرو، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در یادداشتی که در اندیشکده مرکز مطالعات کردی منتشر شده، دولت های اروپایی را به همدستی با دولت ترکیه، در سرکوب و فشار بر کردهای ترکیه ساکن در اروپا متهم کرده و این شرکت ها را عامل مهمی در بستن دهان منتقدان ترکیه در اروپا و رسانه های وابسته به کردها در این قاره دانسته است.

او در این یادداشت با اشاره به یورش اخیر دولت بلژیک به ساختمان دو رسانه کردی در این کشور و تخریب تجهیزات این رسانه ها نوشت: دولت بلژیک دقیقا همان اقداماتی را انجام داده که دولت ترکیه سالهاست نسبت به فعالان رسانه ای کرد در این کشور تکرار کرده است.

پروفسور ردکرو یادآوری کرده است که دولت بلژیک سابقه زیادی در همدستی با ترکیه، برای سرکوب رسان های کردی دارد زیرا این کشور در سال های 1996 و 2010 نیز اقدام به بستن دفاتر دو شبکه کردی زبان در این کشور کرده بود.

این نویسنده غربی همچنین به اقدامات مشابهه برخی کشورهای دیگر اروپایی در تعطیل کردن شبکه های تلویزیونی کردی اشاره کرده و گفته است کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و دانمارک نیز همدستی خود با ترکیه در یورش به رسانه های کردی زبان در این کشورها را نشان داده اند.

او درباره علت اقدام کردها به تاسیس موسسات رسانه ای در اروپا گفته است کردهای ترکیه با محدودیت های زیادی در داخل کشورشان روبرو هستند زیرا، دولت ترکیه در مقابل فعالیت رسانه ای کردها در این کشور تحمل ندارد و رسانه های کردی را به هر بهانه ای تعطیل می کند و روزنامه نگاران  را بازداشت می کند. بنابراین، فعالان کرد چاره ای ندارند، برای انعکاس فشار و سرکوب خود در ترکیه و با خیال این که در کشورهای اروپایی می توانند آزادانه به انعکاس مشکلات کردهای ترکیه بپردازند، موسسات رسانه ای برپا می کنند اما کشورهای مذکور نیز به تبعیت از ترکیه، فعالان رسانه ای کرد و رسانه های شان را در قاره اروپا تحت فشار قرار می دهند.

تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک معتقد است ترکیه نفوذ زیادی در اروپا دارد و نهادهای دیپلماتیک این کشور در کشورهای اروپایی ابزار اصلی تعقیب و آزار کردهای ساکن اروپا هستند. او تاکید می کند که با تعریف ترکیه و تبعیت اروپا، قانون کذایی مبارزه با تروریسم می تواند همه کردهای ترکیه را در بر بگیرد و به همین دلیل، نه تنها فعالان کرد، بلکه همه کردهای عادی نیز که در اروپا به سر می برند، می توانند هدفی مشروع برای ترکیه و همدستان اروپایی این کشور باشند.

کد خبر 2770925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha