بارانی از محکومیت در پرونده کوبانی؛ 42 سال زندان برای دمیرتاش

سرویس ترکیه - رای دادگاه اعتراضات کوبانی که در آن 108 نفر از سیاستمداران کرد از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رؤسای مشترک پیشینHDP محاکمه شده اند، امروز اعلام شد که بر اساس آن سیاستمدارهای کرد به مجازات بسیار سنگین محکوم شدند.

به گزارش کردپرس،  رای دادگاه اعتراضات کوبانی که در آن 108 نفر از سیاستمداران کرد از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رؤسای مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) محاکمه شده اند، امروز اعلام شد. احکام به قدری سنگین بودند که همه رسانه های ترکیه به آن واکنش نشان داده و برخی از آن با عنوان بارانی از محکومیت یاد کردند.

در حالی که دادگاه در حال اعلام تصمیمات خود درباره محکومان بود، افراد حاضر در سالن به نشانه اعتراض روی میزها ضربه می زدند. پس از آن نیز وکلا و دیگر افراد حاضر در سالن به نشانه اعتراض در حالی که شعار «بژی برخودان HDP» سر داده بودند، سالن را ترک کردند.

احکام اعلام شده از سوی دادگاه به شرح زیر هستند:

صلاح الدین دمیرتاش: به اتهام برهم زدن وحدت و یکپارچگی کشور به 20 سال زندان و به اتهام تحریک به ارتکاب جرم به 4 سال و 6 ماه زندان محکوم شد. او به دلیل سخنرانی در مراسم نوروز به 2 سال و 6 ماه حبس محکوم شد. دمیرتاش به اتهام تبلیغ برای سازمان تروریستی در چند تاریخ مختلف به ترتیب به 1 سال و 6 ماه، 2 سال 30 ماه، 3 سال، 1 سال و 6 ماه و 2 سال زندان محکوم شد. دمیرتاش در مجموع به 42 سال زندان محکوم و قرار بر ادامه زندان او صادر شد.

فیگن یوکسک داغ: او به 19 سال زندان محکوم شد، و مجازات مذکور شامل تخفیف نشد. قرار بر ادامه محکومیت زندان او صادر شد. او همچنین از اتهامات عضویت در یک سازمان تروریستی و لیدری یک سازمان تروریستی مجازاتی دریافت نکرد. با این حال یوکسک داغ به اتهام «تحریک» به 4 سال و 6 ماه حبس محکوم شد. او به اتهام «شرکت در تجمعات و تظاهرات غیرقانونی» به 2 سال و به اتهام «تبلیغ برای سازمان تروریستی» به یک سال و 6 ماه حبس محکوم شد. یوکسک داغ به دلیل سخنرانی دیگری که در مراسم تشییع جنازه محمت تونچ ایراد کرده بود به یک سال و 6 ماه حبس و به اتهام «اقدامات بر خلاف ممنوعیت های انتخاباتی» به 3 ماه زندان محکوم شد. یوکسک داغ به دلیل سخنرانی در وان به 1 سال و 6 ماه زندان محکوم شد. او در مجموع به 30 سال و 3 ماه زندان محکوم شد.

احمد ترک: به اتهام عضویت در سازمان تروریستی به 10 سال زندان محکوم شد.

صباحات تونجل: به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» به 8 سال زندان محکوم شد. این حکم به 12 سال افزایش یافت. با توجه به مدت سپری شده در زندان، تصمیم به آزادی او گرفته شد.

علی اورکوت: مجازات حبس ابد مشدد به 16 سال زندان کاهش یافت و 16 سال نیز به دلیل حسن رفتار در جریان محاکمه به 13 سال و 4 ماه کاهش یافت. 

آلپ آلتین اُرس: به اتهام بر هم زدن یکپارچگی کشور به 18 سال زندان و به اتهام تحریک به ارتکاب چرم به 4 سال و 6 ماه زندان دیگر نیز محکوم شد.

آلتان تان: تبرئه شد.

آیهان بیلگن: تبرئه شد.

آیلا آکات آتا: به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» به 6 سال و 6 ماه حبس تعزیری محکوم و در مجموع به 9 سال و 9 ماه حبس تعزیری محکوم شد. با در نظر گرفتن مدت زمان سپری شده در زندان تصمیم به آزادی او گرفته شد.

آینور آشان: به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی به 9 سال زندان محکوم شد.

آیسل توغلوک: از اتهام بر هم زدن یکپارچگی کشور تبرئه شد.

عایشه یاغجی: به اتهام عضویت در سازمان تروریستی به 9 سال زندن محکوم شد.

بولنت پارماکسیز: به 16 سال زندان محکوم شد که مشمول تخفیف نشد. قرار بر ادامه محکومیت زندان او صادر شد. او همچنین به اتهام تحریک به ارتکاب جرم به 2 سال زندان محکوم شد. مجازات مذکور به 4 سال و 6 ماه افزایش یافت.

دیلک یاغلی: او به 16 سال زندان محکوم شد. او همچنین به اتهام تحریک به ارتکاب جرم به 2 سال زندان محکوم شد. مجازات مذکور به 4 سال و 6 ماه افزایش یافت.

امینه آینا: از اتهام برهم زدن وحدت و یکپارچگی کشور تبرئه و به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی به 10 سال زندان محکوم شد.

بیضاء اوستون: از اتهام برهم زدن وحدت و یکپارچگی کشور تبرئه شد. دستور لغو شرط کنترل قضایی او صادر شد.

گُلفر آکایا: از اتهام برهم زدن وحدت و یکپارچگی کشور تبرئه شد. دستور لغو شرط کنترل قضایی او صادر شد.

گلتان کیشاناک: از اتهام اخلال در وحدت و یکپارچگی کشور تبرئه شد. او به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» به 8 سال زندان محکوم شد. حبس به نصف افزایش یافت و به 12 سال رسید. با این حال قرار آزادی او صادر شد.

گونای کوبلای: به 16 سال زندان محکوم شد و به اتهام تحریک به ارتکاب جرم به 4 سال و 6 ماه حبس تعزیری دیگر نیز محکوم شد. قرار تداوم مجازات زندان برای او صادر شد.

اسماعیل شنگول: به 16 سال زندان محکوم شد، بدون دریافت تحفیف. قرار بر ادامه زندان او صادر شد.

ابراهیم بینیجی: تبرئه شد.

مریم ادیبلی: به 9 سال زندان محکوم شد. سپس حکم آزادی او صادر شد.

مسعود باغجیک: به 9 سال زندان محکوم شد. دستور لغو شرط کنترل قضایی او صادر شد.

نظمی گور: حکم حبس ابد مشدد صادر شده برای او به 18 سال زندان کاهش یافت. او همچنین به اتهام «تحریک به ارتکاب جرم» به 4 سال و 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.

پروین اودونجو: حکم حبس ابد مشدد صادر شده برای او به 18 سال زندان کاهش یافت. حکم تداوم زندان وی صادر شد.

سیبل آک دنیز: تبرئه شد.

سری ثریا اوندر: تبرئه شد.

زکی چیچک: به اتهام بر هم زدن یکپارچگی کشور به حبس ابد مشدد محکوم شد و این حبس به 18 سال کاهش یافت. او همچنین به اتهام تحریک به ارتکاب جرم به 4 سال و 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.

زینب کارامان: حبس ابد او به اتهام اخلال در وحدت و یکپارچگی کشور به 18 سال کاهش یافت. او همچنین به اتهام «تحریک به ارتکاب جرم» به 4 سال و 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.

زینب اولبجی: به اتهامات برهم زدن وحدت و یکپارچگی کشور و عضویت در سازمان تروریستی در مجموع به 12 سال و 9 ماه زندان محکوم شد. قرار بر ادامه زندان او شد.

حکم تبرئه 36 تن از متهمان پرونده کوبانی صادر شد.

حکم آزادی 5 تن از زندانیان شامل گلتان کیشاناک، صباحات تونجل، آیلا آکات آتا، عایشه یاغجی و مریم ادیبلی که به دلیل پرونده کوبانی دستگیر شده بودند صادر شد.

کد خبر 2770593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha