آیا پ.‌ک.‌ک می‌تواند برتری پهپادهای ترکیه را به چالش بکشد؟

سرویس جهان- دکتر حائد حائد ادعا کرده است که فناوری پهپادی که PKK در اختیاد دارد و یا ممکن است در آینده در اختیار بگیرد، احتمالاً چالش مهمی برای هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش  کردپرس، دکتر حائد حائد، کارشناس مسائل امنیتی خاورمیانه و سردبیر نشریه مجله با اشاره به انتشار تصاویری از سوی پ.ک.ک که نشان می دهد این گروه برخی پهپادهای ترکیه را سرنگون کرده، در تحلیلی به بررسی توانایی پ.ک.ک در مقابله با جنگ پهپادی ترکیه علیه .ک.ک در عراق کرده است.

او در این تحلیل خود که در آخرین شماره مجله منتشر شده، نوشت: حزب کارگران کردستان یا (پ.‌ک‌.ک)، که از سوی ترکیه و چندین کشور دیگر گروهی غیرقانونی شناخته شده، اقدام به انتشار بیانیه مهمی کرده است؛ این گروه از سرنگونی 15 هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد ترکیه در مناطق کردنشین در سال گذشته خبر داد.

در ادامه تحلیل آمده است: «همچنین این گروه از دستیابی به سامانه های موشکی جدید با قابلیت مقابله با پهپادهای ترکیه خبر داد. با این حال، جزئیات خاصی در مورد نوع و منبع این سیستم ها را مخفی نگه داشته است.

این اعلامیه گمانه‌زنی‌هایی را در محافل مختلف، در مورد منشأ این سلاح‌ها و پتانسیل آن‌ها برای تغییر توازن در درگیری‌های جاری با نیروهای ترکیه ایجاد کرده است.

پ.‌ک.‌ک در جریان جشن نوروز از آخرین زرادخانه خود با هدف تقویت قدرت رزمی خود علیه ترکیه رونمایی کرد.

گروه چریکی کرد ترکیه تصاویری از سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را فاش کرد که مربوط به 13 فوریه سال گذشته بود. از  15 پهپاد ساقط شده، شش فروند آن از نوع هواپیمای بدون سرنشین بایراکتار TB2، پنج فروند آنکا، دو فروند آکینجیس و دو فروند آکسونگر بود.

در این بیانیه تاکید شده است که اسناد و مدارکی برای همه حملات انجام شده به هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه، به جز موارد معدودی وجود دارد. علاوه بر این، پ‌.ک.‌ک ویدئوهایی منتشر کرد که نشان می‌دهد حداقل چهار پهپاد جنگی سرنگون شده و لاشه‌های آنها روی زمین دیده می‌شود.

علاوه بر این، این گروه شورشی تاکید کرد که پهپادهای ترکیه را با استفاده از سامانه موشکی که به دست آورده و در اختیار نیروهای خود قرار داده، هدف قرار داده و به این ترتیب تلاش‌های ترکیه برای منزوی کردن کردها در صحنه بین‌المللی را به چالش کشیده است. با این حال، نوع سیستم های موشکی مورد استفاده گروه چریکی مشخص نیست.

استراتژی جنگ مدرن

استفاده از پهپادها استراتژی اصلی جنگ مدرن ترکیه در مقابله با پ.ک.ک ظاهر شده و مزایایی در رصد، هدف قرار دادن و حمله به مواضع دشمن و در عین حال کاهش خطرات برای پرسنل را برای پرسنل نظامی این کشور فراهم می کند.

در سال‌های اخیر، اتکا به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات ارتش ترکیه علیه پ.‌ک.‌ک در کردستان عراق و گروه‌های وابسته به آن در شمال و شرق سوریه، به‌ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه یا (SDF) به رهبری کردها محسوس بوده است.

استفاده زیاد از پهپادهای جنگی توسط ترکیه منجر به کشته شدن صدها تن در این مناطق شده است. این حملات همچنین دارایی های استراتژیک و هم مقامات ارشد پ.ک.ک را هدف قرار داده است.

بنابراین، در صورت اثبات ادعای پ.ک.ک، این اتفاقات می تواند به معنای تغییر تاکتیکی اساسی و چالش مستقیم برای رصد و قابلیت های تهاجمی ارتش ترکیه در منطقه باشد.

بر اساس گزارش پ.ک.ک مدل هایی از پهپادهای ترکیه مانند  Bayraktar TB2، ANKA،AKSUNGUR و AKINCI سرنگون شده اند که همگی جزو پیشرفته ترین تجهیزات در زرادخانه  نظامی ترکیه بوده و نوع TB2 از این پهپادها از شهرت خاصی برخوردار است.

با وجود این اظهارات، جزئیات مربوط به نوع و منشأ فناوری که در اختیار PKK  قرار گرفته و همچنین  زنجیره تامین آن هنوز مبهم است. مقاله روزنامه ینی شفق وابسته به دولت ترکیه حاکی از آن است که پ.ک.ک به پهپادهای کامیکازه دست یافته و قصد دارد آنها را علیه پهپادهای ترکیه استفاده کند.

در ادامه این مقاله ادعا شده که بافل طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق انتقال این فناوری به پ.ک.ک را تسهیل کرده است.

در مقاله ای نیز که میدل ایست آی منتشر کرده، ادعا شده که پ ک ک پهپادهای کامیکازه یا انتحاری را از کشورهای خارجی و از طریق  برخی افراد برجسته و شاخص از جمله طالبانی به دست آورده است.

تناقضات

با توجه به تناقضاتی که وجود دارد هر نوع فناوری پهپادی که پ.ک.ک به دست آورده، احتمالاً چالش مهمی برای پهپادهای ترکیه ایجاد نمی‌کند. از آن گذشته، آنکارا نیز احتمالاً پیشرفته ترین تجهیزات متقابل خود را برای کاهش خطرات احتمالی به کار خواهد گرفت.

منابع نظامی همچنین به کیفیت پایین فیلم‌های منتشر شده توسط پ‌ک‌ک اشاره کرده اند که تلاش‌ها برای تعیین علت سرنگونی پهپادها را دشوار می‌کند.

در کنار وضوح پایین ویدیوها، هیچ شواهدی ناشی از آسیب پس از انفجار به پهپادها وجود ندارد که این مسئه نشان می دهد نقص فنی و نه حملات عمدی، ممکن است عامل سقوط پهادها باشد.

علاوه بر این، کارشناسان شواهد محدود در مورد تأثیر فناوری به دست آمده توسط پ.ک.ک را مورد توجه نشان داده و آن را با عملیات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در سال گذشته مقایسه کردند. این تناقضات احتمال تصادف و یا نقص فنی و نه حمله مستقیم پ.ک.ک به این پهپادها را بیشتر مورد توجه قرار می دهد.

علاوه بر این، عدم وجود اطلاعات کافی در مورد استفاده پ.‌ک.‌ک از پهپاد در عملیات تهاجمی علیه نیروهای ترکیه، تردیدهایی را در مورد اثربخشی و پتانسیل آسیب رسانی این فناوری ادعایی ایجاد می‌کند.

تا زمانی که شواهد ملموس‌تری در اثبات ادعای پ.‌ک‌.ک در دسترس نباشد، تسلط ترکیه بر آسمان مناطق تحت کنترل کردها در سوریه و عراق بدون چالش عمده باقی می‌ماند و آنکارا را قادر می‌سازد تا بی‌وقفه اهداف پ.‌ک.‌ک را تعقیب کرده و از بین ببرد.»

کد خبر 2769020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha