غار «قلایچی» بوکان به مناطق حفاظت شده ایران پیوست

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: غار منحصر بفرد "قلایچی" بوکان به مناطق حفاظت شده کشور اضافه شد.

رحیم عبدالکریمی در این باره به کردپرس گفت: در سومین جلسه شورای عالی محیط زیست در سال جاری و سی و هفتمین جلسه این شورا،  غار قلایچی بوکان با مساحت ۱۲۲ هکتار به عنوان اثر طبیعی- ملی در فهرست مناطق حفاظت شده کشور قرار  گرفت.

او ادامه داد: این غار آهکی که در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته، دهانه آن ۸ و عمق آن ۱۱۰ متر است.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان  اضافه کرد: این غار در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته که علاوه بر عمق چاه وجود ٢  تالار بزرگ و دالان ها،تونل ها،چکنده ها ، چکیده ها ، اشکال و احجام آهکی و حوضچه آب نیلی،  قلایچی را به یکی از منحصر به فرد ترین غارهای طبیعی ایران تبدیل کرده است.

رییس اداره محیط زیست بوکان تاکید کرد: این اداره از این پس وظیفه حفاظت از این اثر منحصر به فرد به همراه محدوده ١٢٢ هکتاری اش را نیز برعهده خواهد داشت. 

عبدالکریمی گفت: ماه گذشته منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان» در منطقه ایل گورک بوکان نیز برای اولین بار به منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت.

به گزارش کردپرس، آذر ماه امسال در سی و هفتمین جلسه شورای عالی محیط زیست که به ریاست رییس جمهور و با حضور اعضای شورا برگزار شد ۳ منطقه جدید با مساحت نزدیک به ۲۰۰ هکتار شامل منشورهای بازالتی  چالدران، غار قلایچی  بوکان و چمن متحرک تکاب به مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی اضافه شدند .

کد خبر 2765246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha