چرا کردها از اف 16 امریکا می ترسند؟

تقریبا در 3 سال گذشته روزی نبوده که ترکیه در اقلیم کردستان عراق و یا سوریه عملیاتی هوایی، با استفاده از پهپاد و یا جنگنده های اف 16 انجام نداده باشد.

نشریه معتبر فوربز با اشاره به اینکه هم کردهای ترکیه و هم کردهای عراق و سوریه تجربه تلخ استفاده ترکیه از جنگنده های اف 16 آمریکا دارند، نوشت: به همین دلیل است که رهبران کنونی کرد سوریه از آمریکا خواسته اند از تحویل جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه خودداری کند.
مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه و الهام احمد، از مقام های ارشد سیاسی کرد سوریه، از دولت آمریکا خواسته اند از تحویل جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه خودداری کند زیرا تنها جایی که ترکیه از این جنگنده ها استفاده خواهد کرد مناطق کردنشین در جنوب شرق ترکیه، شمال عراق و شمال شرق سوریه خواهد بود.
نشریه فوربز هم در گزارشی درباره موضوع تحویل جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه از سوی آمریکا یادآوری کرده است که کردهای عراق، سوریه و ترکیه تجربه های تلخی از بمباران های جنگنده های اف 16 آمریکا توسط ترکیه به یاد دارند.
کردها تنها کسانی نیستند که مخالف تحویل نسل جدید جنگنده های اف 16 به ترکیه هستند. مسیحیان، برخی سیاستمداران آمریکایی و یونانی ها به سبب تهدیدهای مداوم ترکیه، بارها اعتراض خود را به فروش جنگنده اف 16 آمریکا به ترکیه اعلام کرده اند.
دولت جو بایدن موافق تحویل این جنگنده ها به ترکیه است و مایل است در مقابل رای مثبت ترکیه به عضویت سوئد در ناتو این موافقت نامه را به اجرا بگذارد. با این حال، برخی سیاستمداران در کنگره آمریکا تاکنون مانعی جدی برای تحویل این جنگنده ها به ترکیه بوده اند.
الهام احمد کرده است که عجله ترکیه برای دریافت جنگنده های اف 16 برای آزمایش این جنگنده ها در تخریب مناطق کردنشین ترکیه، عراق و سوریه است.

کد خبر 2765165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha