آزمایش رایگان دیابت و فشار خون در ایلام تا ۱۵ دی

سرویس ایلام - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نشست با جمعی از اصحاب رسانه استان، از ادامه «پویش ملی سلامت» در ایلام و آزمایش رایگان دیابت و فشارخون تا ۱۵ دی‌ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر «هدایت حیدری‌زاده» اظهار کرد: دیابت و فشار خون بیماری‌های خاموش و خطرناکی هستند که علاوه بر عوارض بسیار شایعی همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را نیز به بیماران، خانواده‌های آنان، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه می‌توان با شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، روند پیشرفت آن را کند و ز ندگی هزاران نفر را نجات داد و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه جویی کرد، تصریح کرد: در راستای سیاست‌های بهداشتی با هدف افزایش پوشش شناسایی، مراقبت و کنترل بیماران و همچنین افزایش آگاهی جامعه در برنامه سلامت خانواده، «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان شروع شده و تا ۱۵ دی‌ ادامه دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه افراد بالای ۱۸ سال استان ایلام در این زمینه غربالگری می‌شوند، گفت: در این پویش هم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود و هم بیماری‌های غیرواگیر دیابت و فشارخون بالا انجام می‌شود.

حیدری‌زاده تصریح کرد: این پویش در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر با پوشش ۱۰۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در سطح مراکز و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به صورت فعال در حال انجام است و همچنین در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰ هزارنفر با پوشش حداقل ۷۰ درصد جمعیت هدف با فراخوان افراد به پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت و همچنین راه‌اندازی ایستگاه‌های موقت ثابت و سیار اجرا می‌شود.

وی با اشاره به افراد گروه هدف این پویش، ادامه داد: همه افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در این پویش غربالگری می‌شوند و آموزش‌های لازم به تمام مراجعان در خصوص عوامل خطر و عوارض بیماری‌های دیابت و فشارخون و سبک زندگی سالم داده می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه شناسایی به موقع بیماران دیابتی و فشارخونی با توجه به بدون علامت بودن این بیماری‌ها مهمترین هدف این پویش است، گفت: تحت مراقبت قرار دادن بیماران توسط پزشکان و مراقبین سلامت جهت کمک به کنترل بیماری و پیشگیری از ایجاد عوارض، ارجاع موارد مشکوک و بیماران با فشارخون و دیابت کنترل نشده به پزشکان جهت مراقبت بیشتر از جمله دیگر اهداف این پویش است.

حیدری‌زاده تصریح کرد: از ابتدای این پویش تا کنون۳۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح استان، غربالگری شده‌اند که معادل بیش از ۸۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۵ هزار و ۶۲۴ نفر مشکوک به پیش فشاری خون و ۱۷ هزار و ۷۷۵ نفر مشکوک به پیش دیابت شناسایی شدند، ادامه داد: پیش از این تاکنون نیز ۸۰۲۰ نفر مشکوک به فشار خون بالا و ۴۶۸۲ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

کد خبر 2765094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha