بهره وری پایین در ایلام و مسأله آموزش

سرویس ایلام - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام در گفتگو با کردپرس، از عدم استقبال صنایع استان از آموزش جوار صنعت انتقاد کرد و گفت: بدون آموزشهای متناسب با مشاغل و تخصصهای موجود در استان، بهره وری در ایلام همچنان پایین خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، منصور احمدی عنوان کرد: بهره وری پایین یکی از مشکلات موجود در استان ایلام است و یک دلیل آن این است که آموزشهای ما متناسب با مشاغل و تخصصهایی که در جامعه وجود دارد نیست و خیلی از صاحبان مشاغل و صنایع پای کار آموزش نیروی متخصص و مرتبط نمی آیند.

او گفت: با وجود صنایعی مانند پتروشیمی و پالایشگاه و کارخانه سیمان در استان، می توان مراکز علمی کاربردی جوار صنعت در آنها ایجاد کرد که از قِبل آن بتوانند نیروهای کار متخصص مورد نیاز خود را تامین کنند ولی متاسفانه با وجود پیشنهاداتی که این دانشگاه به این مراکز داده است از انجام این مهم استقبالی از سوی مراکز صنعتی نشده است در حالی که در استانهای دیگر از این پیشنهادات استقبال کرده و بخش زیادی از نیروی کار خود را از طریق همین مراکز آموزشی جوار صنعت تامین می کنند.

وی به وجود معادن غنی بیتومین در استان ایلام به عنوان بزرگ ترین معدن کشف شده غرب آسیا اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها از همین بیتومین می توان ۱۶۰ محصول استخراج کرد و می تواند اشتغالزایی بیش از هزاران نفر داشته باشد ولی متاسفانه در استان ایلام به شکل خام دارد فروخته می شود که اشتغالزایی آن به ۱۰ نفر نیز نمی رسد که این از مصادیق بارز پایین بودن بهره وری است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام تاکید کرد: به دلیل بهره وری پایین شاهدیم که به عنوان مثال مرغ سبز ترکیه در تهران کیلویی ۵۰ هزار تومان فروخته می شود اما مرغدار ما با کیلویی ۶۰ هزار تومان هم بفروشد، زیان می بیند و در این مقوله از تولید اقتصادی فاصله داریم.

احمدی گفت: حدود ۴۰۰ مرغداری فعال در استان ایلام داریم که اغلب آنها تخصص این رشته را ندارند و اگر آنها موظف به استخدام و بکارگیری افراد متخصص و تحصیلکرده این رشته بشوند، شاهد افزایش بهره وری و رونق اشتغال در این صنعت خواهیم بود.

وی به راهبردی بودن کشت سویا در کشور اشاره کرد و گفت: سوال این است که با وجود نیاز مبرم مرغداری های استان به این محصول راهبردی، آیا تا کنون طرح و پیشنهادی برای کشت سویا در مزارع دهلران و مهران داده شده است؟ آیا متناسب با نیازهای استان به این موضوع و افزایش بهره وری اندیشیده ایم؟

وی افزود: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی که یکی از دانشگاههای مهارتی است، این است که بین صنعت و جامعه یک ارتباط ایجاد کند و در این مسیر آماده همکاری سازنده با مراکز صنعتی جهت ارائه آموزشهای علمی و کاربردی متناسب با مشاغل موجود در استان هستیم.

کد خبر 2763048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha