دادگاه قانون اساسی به دلیل عدم آمادگی یکی از اعضایش، پرونده جان آتالای را به تعویق انداخت

سرویس ترکیه - دادگاه قانون اساسی ترکیه رسیدگی به درخواست جان آتالای درباره تجدید نظر در پرونده قضائی اش را به تعویق انداخت.

به گزارش کردپرس، پس از تایید حکم 18 سال حبس برای جان آتالای نماینده حزب کارگر از حوزه ختای از سوی دادگاه تجدید نظر ترکیه، دادگاه قانون اساسی ترکیه نیز رسیدگی به درخواست این فعال سیاسی در بند را به وقتی دیگر موکول کرد.

دو هفته پیش از این دادگاه عالی سوم تجدید نظر رای دادگاه عالی کیفری سیزدهم استانبول درباره محکومان پرونده پارک گزی را که در 25 آوریل 2022 صادر شده بود، مورد بررسی قرار داده و تایید کرد. بر اساس این حکم  دادگاه جان آتالای به اتهام «کمک به اقدام برای سرنگونی حکومت»، به 18 سال زندان محکوم شده است. 

جان آتالای با استناد به بند دوم اصل 83 قانون اساسی درباره مصونیت قضائی نمایندگان مجلس، از دادگاه قانون اساسی ترکیه خواستار رسیدگی به پرونده اش شد. با این حال دادگاه قانون اساسی ترکیه با رسیدگی به درخواست فردی آتالای را به تاریخ دیگری موکول کرد.

رسانه های ترکیه دلیل این امر را عدم آمادگی یکی از اعضای هیات دادگاه قانون اساسی ترکیه برای این پرونده اعلام کردند. بنا بر خبر DW ترکی، یکی از اعضای دادگاه قانون اساسی متن پرونده جان آتالای را نخوانده بود و برای این جلسه آمادگی نداشت.

گفتنی است، جان آتالای، پس از اعتراضات علیه حزب عدالت و توسعه (AKP) در ماجرای اعتراضات پارک گزی دستگیر و به 18 سال زندان محکوم شد. حزب کارگر ترکیه در انتخابات می 2023 با کسب بیش از 900 هزار رأی، آتالای را روانه‌ی پارلمان ترکیه کرد. با این حال تداوم دادگاه های آتالای و تایید حکم او از سوی دادگاه تجدید نظر، از آزادی او و رفتنش به مجلس جلوگیری کرد. اگر روال به همین صورت پیش برود، مصونیت قضائی آتالای لغو شده و حق نمایندگی او سلب خواهد شد.

کد خبر 2761890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha