ترکیه به دنبال بهره برداری از اختلافات میان اربیل و بغداد است

سرویس جهان- هری اسپانیان، کارشناس مسائل انرژی در عراق، درباره علت عدم رضایت ترکیه به بازگشایی خط لوله این کشور برای ازسرگیری صادارت نفت اقلیم کردستان گفت: ترکیه به دنبال بهره برداری از اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از شش ماه پیش و پس از محکوم شدن ترکیه به صادارت غیرقانونی نفت اقلیم کردستان عراق در دیوان داوری بین المللی متوقف شده که زیان آن برای اقلیم کردستان حدود 5 میلیارد دلار گزارش شده است. گفتگوهای دو جانبه و سه جانبه طرفین برای بازگشایی این خط لوله نتیجه ای در بر نداشته و ترکیه علت عدم بازگشایی این خط لوله را آسیب دیدن آن در جریان زلزله زمستان گذشته عنوان کرده است.

خبرگزاری کردپرس برای بررسی این موضوع و همچنین اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر نفت با هری استپانیان، کارشناس مسائل آب و نفت عراق مقیم آمریکا مصاحبه ای انجام داده و از او درباره دلیل عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان سوال کرده است.

هری استپانیان درباره علت عدم رضایت ترکیه به ازسرگیری صادارت نفت اقلیم کردستان به خبرگزاری کردپرس گفت: ترکیه با اعمال خواسته های خود به اربیل و بغداد، قبل از ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، به دنبال بهره برداری از اختلافات میان اربیل و بغداد است.

او با اشاره به این که ترکیه می خواهد از شرایط پیش آمده برای پیشبرد برخی موضوعات مد نظر خود استفاده کند، افزود: همزمان که ترکیه نیم نگاهی به روابط با اربیل و بغداد در گذشته به عنوان دو نهاد مجزا دارد، به دنبال معامله ای منسجم با اربیل و بغداد، از طریق داخل ماجرا کردن مسائلی مانند دسترسی این کشور به خلیج فارس، تخفیف گرفتن بیشتر در خرید نفت عراق، سرکوب پ.ک.ک و دیگر روابط اقتصادی است.

کارشناس مسائل انرژی عراق همچنین درباره حضور قدرتمند روسیه در صنعت نفت اقلیم کردستان و عراق به کردپرس گفت: دلیل حضور قوی روسیه در صنعت نفت اقلیم کردستان این است که مسکو به عراق به عنوان یک شریک استراتژیک که میان دو متحد مهم خود مانند ایران و سوریه قرار گرفته، نگاه می کند. انتظار می رود که شرکت های نفتی  چینی و روسی  نقش بیشتری در صنعت نفت عراق ایفا کنند.

او درباره راه حل اختلافات اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق نیز گفت: اگر اقلیم کردستان و عراق بر سر صادارت نفت این منطقه به توافق نرسند، اربیل باید به فکر مسیرهای دیگری برای صادارت نفت خود باشد. احتمالا هر دو طرف به این نتیجه خواهند رسید که ادامه توقف صادارت نفت اقلیم کردستان به ضرر همه عراق و نه فقط اقلیم کردستان خواهد بود.

هری استپانیان بر لزوم تفکیک کردن مسئله نفت از سایر مباحث مورد اختلاف  میان کردها و دولت مرکزی عراق تاکید کرد و افزود: اربیل و بغداد لازم است مسئله نفت را از دیگر مسائل مورد اختلاف مانند پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان، مناطق مورد مناقشه و بودجه فدرال جدا کنند. علت این است که ارتباط دادن مسئله صادارت نفت اقلیم کردستان به مسائل دیگر مورد مناقشه باعث پیچیدگی هرچه بیشتر موضوع و لاینحل شدن بیشتر آن خواهد شد.

کد خبر 2761517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha