اهداف برگزاری کنگرۀ پنجم اتحادیۀ میهنی و برنامه این حزب برای فعالیت سیاسی آتی خود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان در گفتگو با کردپرس به اهداف و سطح برگزاری کنگره و برنامۀ این حزب در خصوص فعالیت سیاسی آتی خود پرداخت و گفت: اتحادیۀ میهنی حزب آینده است و در مورد جوانان، تحصیلات عالی، امور فرهنگی و روشنفکری و بسیاری موارد دیگر پروژەهای کارآمدی دارد.

کردپرس

کنگرۀ پنجم اتحادیۀ میهنی کردستان در میان اوضاع سیاسی نه چندان امیدبخش اقلیم کردستان و در شرایطی برگزار شد که هم خود این حزب و هم دولت اقلیم کردستان به دلیل مشکلات عدیدۀ سیاسی و اقتصادی و اختلافات داخلی در وضعیت نامطلوبی به سر می­برند. خلأ قانونی موجود در ساختار حاکم بر اقلیم کردستان پس از تعلیق پارلمان کردستان و تبدیل دولت اقلیم به دولت انتقالی، توقف صادرات نفت پس از رأی دادگاه بین‌المللی پاریس، همچنین مشکل بودجه و سهم اقلیم کردستان از آن سه مشکل عمده‌ای هستند که اقلیم کردستان و احزاب حاکم بر آن را نگران کرده است. از سوی دیگر، اختلافات داخلی جریانهای کردستانی –بویژه اختلافات دو حزب حاکم یعنی حزب دمکرات و اتحادیۀ میهنی- مشکلات اقلیم کردستان را به شکلی مضاعف تشدید کرده است. در این میان، اتحادیۀ میهنی کردستان تصمیم به برگزاری کنگره پیش از فرارسیدن موعد مرسوم گرفت و علیرغم عدم مشارکت برخی از شخصیتهای برجستۀ اتحادیۀ میهنی، این کنگره برگزار شد.

سعدی احمد پیره عضو سابق و کنونی شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان دربارۀ سطح برگزاری و اهداف اتحادیۀ میهنی کردستان از برگزاری کنگرۀ پنجم در زمان و وضعیت کنونی اقلیم کردستان به کردپرس گفت: به اعتقاد من کنگرۀ پنجم اتحادیۀ میهنی در سطحی فراتر از انتظار ما برگزار شد. حتی دوستان و دشمنانمان نیز اعتراف می‌کنند که کنگره در سطح مطلوبی برگزار شد. کنگرۀ مذکور را با دو هدف برگزار کردیم. نخست با هدف فیصله دادن به مشکلاتی که در کنگره‌های دوم، سوم و بویژه در کنگرۀ چهارم به صورت معلق مانده بودند. به عبارتی هدف نخست ما آن بود که اتحادیۀ میهنی کردستان از وضعیت جاری رهایی یابد و یکدست، یکرنگ و یکصدا شود و این هدف محقق شد. هدف دوم، آماده شدن برای حضور متحد در آغاز و پایان کنگره بود و این هدف نیز تحقق یافت. همچنین هدف ما آن بود که برای دو انتخابات پیش رو (انتخابات شوراهای استانی عراق و انتخابات پارلمان کردستان) آماده شویم. علاوه بر موارد مذکور، باید گفت که ما اتحادیۀ میهنی کردستان را حزب آینده می‌دانیم و پروژه‌هایی برای جوانان و زندگی آیندۀ آنان داریم. ما خون از پیکرمان می‌چکد آن گاه که نظاره‌گر مهاجرت جوانان به خارج از میهن می‌روند. لازم است که ما تمام توان خود را به کار بگیریم تا مشکلات جوانان حل شوند. همچنین باید بکوشیم تا راهکارهایی اتخاذ کنیم که ارتباط میان بخش خصوصی و بخش عمومی ایجاد شود و فرصت‌های شغلی برای جوانان ایجاد شود. همچنین موضوع ازدواج و تسهیل تشکیل خانواده و تمامی امور مربوط به جوانان از دیگر اهداف و برنامه‌های ما است.

موضوع دیگری که حائز اهمیت خواهد بود، مسألۀ امنیت منطقه و ارتباط ما با همسایگانمان و تلاش برای حل مشکلات جاری است. این مهم نیز میسر نخواهد بود مگر آن که ما (یعنی اتحادیۀ میهنی) ابتدا با حزب دمکرات کردستان و سپس با سایر جریانهای کردستانی، مشکلاتمان را حل و فصل کنیم آن گاه همه با هم و با همکاری عراق، وضعیت کنونی را بهبود بخشیم. در سخنرانیهای مهم رئیس اتحادیۀ میهنی کردستان، رئیس اقلیم کردستان، سید عمار حکیم، حیدر عبادی و قیس خزعلی نیز بر این موضوع تأکید شد و ما دریافتیم که همگی معتقدند که همزیستی در عراق، ضامن آیندۀ این کشور خواهد بود.

سعدی احمد پیره دربارۀ برنامه­های اتحادیۀ میهنی کردستان دربارۀ اوضاع کنونی اقلیم کردستان و حل مشکلات جاری در سطح حزب و در سطح ساختار اقلیم کردستان گفت: بخشی از ارگانهای اتحادیۀ میهنی کردستان بویژە ارگانهایی کە در دولت اقلیم هستند کاهش یافتەاند. برای مثال ما در برنامەهای اتحادیۀ میهنی کردستان بە صورت کاملا محدود و مختصر بە موضوع کشاورزی پرداختەایم. این بدان معنی نیست کە ما موضوع کشاورزی را بی اهمیت می­دانیم. ما یکی از احزاب صاحب قدرت در اقلیم کردستان هستیم و وزارت کشاورزی نیز سهم اتحادیۀ میهنی است و وزیر کشاورزی بە صورت مفصل در برنامەهای کاری دولت بە این موضوع پرداختە است و نیازی نیست کە در برنامەهای کاری حزب، بار دیگر همان برنامە و نقشۀ راه تکرار شود؛ زیرا آنچە در دولت وجود دارد همان برنامە حزب است کە بە دولت راە یافتە است. از سوی دیگر اگر بە شعار کنگرۀ پنجم اتحادیۀ میهنی توجە شود آشکار خواهد شد کە این حزب اهمیت ویژەای برای امور فرهنگی، روشنفکری و تحصیلات عالی قایل است. در خصوص این دو موضوع و همچنین در خصوص مسألۀ رسانە، مباحث مفصلی مطرح کردیم. زیرا ما معتقدیم کە اخبار و فعالیت رسانەای بە سبک کنونی مناسب نیست و نباید با لحنی درشت بە بحث دربارۀ مشکلات بپردازیم.

 برخی از رهبران و شخصیت­های شناخته شدۀ اقلیم کردستان در کنگرۀ پنجم این حزب شرکت نکردند برخی دیگر نیز به این کنگره دعوت نشده بودند. سعدی احمد پیره در خصوص عدم مشارکت این رهبران برجستۀ حزبی در کنگرۀ مذکور به کردپرس گفت: برخی از رهبرانی کە دربارۀ آنان سخن می­گویید عضو شورای رهبری قبلی نبودند. آنان در ارگان دیگری بە نام شورای رهبری مصالح و منافع اتحادیۀ میهنی کردستان عضو بودند. بە نظر می­رسد پس از کنگرۀ چهارم در حق آن اجحاف شدە است. اما شایستە نیست کە اجحاف را با اجحاف کردن حل کرد. لازم است تلاش شود تا مبارزانی کە بە آنان اشارە شد و شایستۀ عضویت در این ارگان را دارند تخصص­های متنوع و متفاوتی داشتە باشند زیرا هر زمانی کە تشخیص دهند اتحادیۀ میهنی از راهبرد خود منحرف شدە است ضروری است آنان بر در بکوبند و هشدار دهند و بگویند برادران، این گونە درست نیست. این افراد چنین دارای چنین اختیاری هستند. مسألۀ دوم، آن است کە کنگرە آخر دنیا نیست. ممکن کسانی کە در این کنگرە شرکت نکردند دهها کنگرە را تجربە کردە باشند. یکی از رسالتهای کنگرە آن است کە پس از فراغت از کارهای کنگرە و ارگانهای حزب، با تمامی برادران گفتگو کند و بکوشد تا اوضا سروسامان یابد. با برخی از این برادران، تعامل و ارتباط ما محفوظ و برقرار است و من معتقدم که این موضوع نیز قابل حل است.

کد خبر 2761548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha