شوخی‌های جبهه‌ای و ازدواج شهدای ایلام کتاب شد / کتاب دفاع مقدس در ایلام رفع تکلیفی است

سرویس ایلام - در راستای توجه به زندگی اجتماعی شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس، از سوی نویسنده ایلامی دو کتاب «نمک جبهه» و «داماد افلاکی» توسط نشر نیشتمان روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، یاسر بابایی نویسنده و روزنامه نگار ایلامی دراین خصوص به خبرنگار ما گفت: بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می گذرد ولی همچنان بخش عمده ای از خاطرات این روزها در سینه راویان و شاهدان باقی مانده و این گنج تمام نشدنی ثبت و ضبط نشده است.

مدیرمسئول نشر نیشتمان ایلام ادامه داد: در راستای توجه به زندگی اجتماعی شهدا و رزمندگان، مجموعه کتاب‌های جیبی با عنوان «سرّ دلبران» منتشر کردیم که جلد اول این مجموعه با موضوع شوخی‌های جبهه ای شهدا و رزمندگان استان ایلام با عنوان «نمک جبهه» در قطع جیبی روانه بازار نشر کردیم.

او گفت: در این کتاب از شوخی‌های بامزه و جالب شهدایی چون عبدالرضا اسماعیلی، علی غیوری، مرتضی ساده میری، جعفرعلی جعفری، علی بسطامی، مهدی موسی نژاد و غلام ملاحی و همچنین رزمندگانی چون محمدتقی قاسمی، نعمت تولیده، نعمان غلامی، حسین قادری، عیسی جابری، خلیل شوهانی، ایلخان منصوری، دولتیار محمدی، فرهاد حاتمی، جوزعلی ملکی، علی رشیدی، حمید الماسی زاده، دوستعلی آذوغ، علی ارغوانی و... خاطراتی ثبت و ضبط شده است.

بابایی گفت: در دومین تلاش نشر نیشتمان از سری کتابهای «سرّ دلبران»، کتابی دیگر در قطع جیبی با عنوان «داماد افلاکی» منتشر کردیم که دربردارنده ازدواج و سلوک خانوادگی رزمندگان و شهدای ایلام در دوران دفاع مقدس بود.

نویسنده رمان «مهر مهران» خاطرنشان کرد: در کتاب داماد افلاکی به نحوه ازدواج و سلوک خانوادگی شهدا و رزمندگانی چون شهید عبدالرضا اسماعیلی به روایت صغری حیدری، شهید ذوالفقار روزفراخ به روایت طوبی قاسمی، حجت‌اله رحیم‌زاده به روایت خودش، شهید یادگار امیدی به روایت فاطمه امیدی، شهید عباس آقایی به روایت مریم بیگلریان، علی‌کرم محمدیان به روایت خودش، شهید ناصر علوی فیلی به روایت گلابتون دشتبان و شهید مرتضی ساده‌میری به روایت کلثوم کرم‌زاده پرداخته شده است.

او گفت: هدف گذاری برای مجلدهای بعدی شامل مشاغل شهدا و رزمندگان، تحصیلات آنها و... در قالب کتابهای جیبی خوش‌خوان و با نثر روان انجام شده است که در حال حاضر تولید و انتشار این آثار متوقف شده است.

بابایی گفت: این کتاب‌ها برای مطالعه دانش آموزان و شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور بسیار مناسب است ولی متاسفانه دستگاه پشتیبانی کننده از این مجموعه کتاب، علاوه بر انتشار حداقلی شمارگان کتاب و عدم توزیع همان تعداد، از ادامه این پروژه فرهنگی نیز کنار کشید و این در حالی است که نسل جدید ما به خواندن چنین آثاری نیاز مبرم دارد.

ناشر و نویسنده ۱۲ کتاب منتشر شده تاکید کرد: متاسفانه برخی نهادهای متولی کتاب دفاع مقدس نگاه کارمندی به این موضوع دارند و صرفا آمار نهایی آخر سال برای آنها مهم است و در سالهای اخیر با وجود همت نویسندگان و حمایتهای حداقلی در بخش تولید کتاب، هرگز نتوانسته ایم به بازار توزیع کتابهای دفاع مقدس ورود داشته باشیم و در چنین شرایطی اکثر نویسندگان و پژوهشگران مطرح ایلام که انگیزه های صرفا مالی ندارند، دچار دلسردی شده و پای خود را از تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس بیرون کشیده اند و این چالش مهمی است که باید چاره شود.

کد خبر 2761218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha