کرمانشاه با سه اثر شاخص جهانی، قطب گردشگری غرب کشور است

سرویس کرمانشاه _ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: با ثبت جهانی کاروانسرای بیستون تعداد مواریث جهانی استان را به سه مورد رسیده و این اتفاق جایگاه جهانی کرمانشاه را در غرب کشور ارتقاء می‌دهد.

به‌ گزارش کردپرس، داریوش فرمانی اظهار کرد: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان درحال برگزاری است، پرونده کاروانسراهای ایران به عنوان بیست و هفتمین میراث جهانی کشور عزیزمان تایید و ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: اتفاق بسیار مهم و ارزشمندی که با ثبت ۵۴ اثر ارزشمندی کشور عزیزمان رقم خورده است که گستره پهناور ایران عزیز به نوعی ثبت جهانی شده است.

او ادامه داد: در این رویداد مهم به عنوان جلوه‌ای از شکوه فرهنگ اصیل ایران بسیار خرسندیم که کاروانسرای شاه عباسی بیستون نیز  به عنوان سومین اثر استان به ثبت جهانی رسید و افتخار دیگری بر سینه ستبر کرمانشاه نقش بست.

فرمانی گفت: با ثبت کاروانسراها در یونسکو و حضور کاروانسرای بیستون در این لیست به عنوان نماینده این استان فرهنگ والای مردم ایران زمین را بار دیگر به جهانیان تفکرات عمیق گذشتگانمان را در حوزه مهمان نوازی، راهداری، امنیت و سایر جوانب توسعه فرهنگی را نمایان کرد.

او افزود: با این اتفاق استان کرمانشاه با دارا بودن سه اثر میراث جهانی ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری غرب کشور را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، تاکید کرد: تعدد ثبت‌های جهانی در استان قطعا جایگاه بین‌المللی کرمانشاه را ارتقاء می‌دهد. 

او گفت: برنامه معرفی و حفاظت از این کاروانسرا در اولویت کاری اداره‌کل قرار دارد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: قرار گرفتن این کاروانسرا در محدوده سایت جهانی بیستون، قطعا جایگاه این مجموعه را درمیان گردشگران، به ویژه گردشگران خارجی ممتاز تر از قبل می‌کند. 

او تصریح کرد:  قرار گرفتن دو میراث جهانی در فاصله چند صد متری نشان از ظرفیت ویژه تاریخی استان کرمانشاه است. 

فرمانی در خاتمه اظهار کرد: برنامه ثبت جهانی محور ساسانی و اسب کُرد از دیگر اولویت‌های این اداره‌کل در برنامه‌های پیش‌رو است. 

پیش از این کتیبه بیستون و منظر فرهنگی هورامان / اورامانات در استان کرمانشاه در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند.

کد خبر 2761073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha