آغاز فصل دوم کاوش باستان شناسی در گورستان تاریخی سقز

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سقز گفت: دومین فصل کاوش باستان شناسی گورستان تاریخی سقز به نام محوطه «چالی» با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری آغاز شد.

به گزارش کرد پرس، صلاح نصراللهی گفت: محوطه چالی یا همان گورستان تاریخی، در حاشیه بافت شهری با کاربری صرفا تدفینی و در برگیرنده آثار و شواهد گورستانی مربوط به عصر مفرغ (هزاره چهار قبل از میلاد) است که فصل دوم کاوش باستان شناسی این محوطه آغاز شده است.

وی هدف از این فصل کاوش را تکمیل اطلاعات علمی فصل اول کاوش و همچنین تعیین تکلیف زمین های تعاونی مسکن جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: کاوش باستان شناسی در محوطه چالی به لحاظ روشن کردن زوایای تاریک زندگی بشر در عصر مفرغ بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سقز اظهار کرد: در این فصل از کاوش موضوعاتی همچون شیوه تدفین، عقاید و باورها، هنر و صنعت، و تغذیه و در کل شرایط زیستی ساکنان این منطقه در عصر مفرغ مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

نصراللهی در خصوص آثار کشف شده در این محوطه، بیان کرد: نتایج حاصل از این دو فصل کاوش علمی به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

ذبیح الله بختیاری سرپرست تیم کاوش نیز گفت: انجام مطالعات انسان شناسی جوامع عصر مفرغ لازم و ضروری است و میراث فرهنگی علاوه بر حفظ و نگهداری این محوطه ها به دلیل همپوشانی بافت های تاریخی با بافت های شهری و پروژه های عمرانی باید در نگهداری این محوطه ها تا تعیین تکلیف نهایی، تلاش کند.

گفتنی است، به دلیل نبود موزه باستان شناسی در سقز، آثار و اشیای به دست آمده از دو فصل کاوش این محوطه پس از بررسی و انجام مطالعات لازم به مخزن موزه سنندج  انتقال می یابد.

کد خبر 2760573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha