منفی شدن یک میلیارد و ۷۰۰ آبخوان در آذربایجان غربی/ نگرانی ها از آینده ای بحرانی!

سرویس آذربایجان‌غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی از خیز شرکت آب‌منطقه‌ای استان برای انسداد چاه‌های غیرمجاز خبر داد و گفت: ۶۱هزار چاه غیرمجاز داریم و یک میلیارد و ۷۰۰ آبخوان منفی شده‌است و اگر مدیریت منابع آب صورت نگیرد در ٣ سال آینده آبخوانی نخواهد ماند.

به گزارش کردپرس، مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی آب مخازن سدها در سال آبی جاری اظهار کرد: بیشترین تنش آبی در سد ماکو، سد شهرچای و سد زولا است که باید به نحوی مدیریت شود که آب شرب و کشاورزی مردم منطقه تامین شود.

رستگاری با اشاره به کاهش آب پشت سد شهرچای ارومیه گفت: سد شهرچای، خرداد ماه سال گذشته ۱۲۷ میلیون مترمکعب آب داشت که این میزان امسال به ۷۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی به پیگیری پروژه‌های سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: سدهای تامین کننده آب شرب از جمله ‌پروژه‌های مهم سفر هیات دولت به استان است که امیدواریم عملیات اجرایی این ‌پروژه‌ها  مجددا آغاز شود.

او اضافه کرد: سد نازلو یکی از پروژه های مهم با چشم انداز تامین آب شرب ۲۰ سال آینده شهر ارومیه است که عملیات اجرایی آن براساس مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه در سال ۹۳ متوقف شده بود.

به گفته رستگاری؛ سد کرم آباد، سیلوه، آغ چای، غازان و چپرآباد از پروژه‌های مهم آبهای مرزی در حال اجرا است.

او با اشاره به پروژه‌های بهره‌برداری و آبرسانی گفت: قبل از انقلاب ۲۰ هزار هکتار شبکه آبرسانی در سطح استان وجود داشت که با افتتاح پروژه‌های جدید این میزان به ۲۲۰هزار هکتار خواهد رسید که در  صرفه‌جویی مصرف آب تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به تصرف حریم رودخانه ها گفت: ساماندهی رودخانه ها در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان قرار دارد و امسال ۳۴۷ هکتار آزادسازی می‌شود.

او از خیز شرکت آب‌منطقه‌ای استان برای انسداد چاه‌های غیرمجاز خبر داد و گفت: ۶۱هزار چاه غیرمجاز داریم؛ یک میلیارد و ۷۰۰ آبخوان منفی شده‌است و اگر مدیریت منابع آب صورت نگیرد در سه سال آینده آبخوانی نخواهد ماند.

رستگاری بیان کرد: خشک شدن آب شرب روستاها در اثر حفر چاه‌های غیرمجاز یکی از چالش‌های شرکت آب منطقه ای در تامین منابع آب است و به صورت میانگین سالانه ۳۰۰ چاه غیرمجاز مسدود می شد که امسال در سه ماهه اول ۳۰۰ چاه غیرمجاز مسدود شده و تا پایان سال برای انسداد ٢ هزار چاه غیرمجاز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

او نصب کنتور بر روی چاه‌های مجاز را یکی از اقدامات موثر در حوزه مدیریت منابع اعلام و تصریح کرد: ۱۷ هزار چاه به سامانه متصل شده‌ و نباید بیشتر از دبی مشخص شده آب مصرف کنند.

رستگاری در پایان با اشاره به ضرورت تعمیر و بازسازی تاسیسات آب، خواستار تامین اعتبار برای نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آب شد.

به گزارش کردپرس از آب منطقه ای استان؛ در این نشست همچنین مدیران دفاتر تخصصی معاونت های حفاظت و بهره برداری و منابع انسانی، مالی و پشتیبانی و معاونت برنامه ریزی شرکت گزارش هایی از حوزه عملکردی خود ارائه کردند.

کد خبر 2757029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha