ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق پایدار است/ می‌توانیم با پول‌های ملی تبادل داشته باشیم

سرویس آذربایجان غربی- وزیر کشور گفت: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد و پیوند بین دو ملت ناگسستنی است. ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصادی بین دو طرف وجود دارد و می‌توانیم با پول‌های ملی تبادل داشته باشیم و روابط بانکی را به صورت مناسبی راه اندازی کنیم.

به گزارش کردپرس، احمد وحیدی امروز در نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه افزود: ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق در دوره‌های مختلف از جمله دوره دژخیمانی مثل صدام و داعش و دوره همکاری امروز، برقرار، قوی و پایدار است.

او با اعلام اینکه ما هرگز روابط خود را براساس منافع راهبردی و منافع مردم عراق و اقلیم کردستان تنظیم‌ کرده‌ایم، ادامه داد: دشمنان ما از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا، این برادری و همکاری را بین ایران و عراق نمی‌خواهند؛ اما امروز علیرغم تمامی توطئه‌ها، مردم ۲ کشور با هم هستند.

وزیر کشور پیام این نشست را شکست دشمنان در ایجاد گسست بین مردم ۲ سوی مرز اعلام کرده و افزود: این نشست باید به صورت دوره‌ای و ۶ ماه یکبار برگزار شود و دبیرخانه مشترکی مسائل مربوطه را به صورت مرتب پیگیری کند.

او با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصادی بین ۲ طرف وجود دارد، افزود: می‌توانیم با پول‌های ملی تبادل داشته باشیم و روابط بانکی را به صورت مناسبی راه اندازی کنیم.

وحیدی بر توسعه روابط اقتصادی به ویژه روابط بیمه ای و ساماندهی حمل و نقل و گمرکات بین ۲ طرف تاکید کرده و یادآور شد: افزایش تعداد مرزها بررسی کارشناسی شود.

وزیر کشور با اشاره به اعطای اختیارات در تسهیل و تسریع روابط به استانداران مرزی، اضافه کرد: نمایشگاه هایی را در ۲ طرف مرز می‌توان داشت که از ظرفیت ها با خبر باشیم.

وحیدی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک صنعتی و سرمایه گذاری های مشترک به توسعه روابط کمک می‌کند، افزود: امیدواریم بسته عملیاتی در این نشست تهیه شود که نتیجه آن چند برابر شدن روابط تجاری بین ۲ طرف باشد.

او ادامه افزود: علاوه بر حوزه اقتصادی، ما می‌توانیم همکاری‌های فرهنگی گسترده ای نیز داشته باشیم.

وزیر کشور با اشاره به قاچاق سلاح در منطقه و وجود برخی افراد در منطقه برای جلوگیری از تعامل ۲ طرف مرز با اقلیم کردستان عراق، اضافه کرد: مرزهای ما مرز دوستی ‌و محبت و همسایگی ما فراتر از روابط همسایگی بوده و روابط عاطفی، احساسی و انسانی است.

وحیدی با قدردانی از همراهی اقلیم کردستان عراق در ایام اربعین سال گذشته، یادآور شد: حضور پرشور مردم منطقه در پذیرایی از زوار حسینی در سال گذشته، بسیار قابل توجه بوده و اربعین یک‌ کارنامه جدیدی آفرید که انشالله در اربعین پیش رو نیز از این ظرفیت بزرگ، استفاده کنیم.

او در پایان گفت: میزبانی اقلیم کردستان عراق از میهمانان اباعبدالله الحسین (ع)، افتخارآمیز بوده و ما از شما قدردانی می‌کنیم.

نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از ایران و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

کد خبر 2756501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha