آغاز فوری روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا بین مصر و ترکیه پس از ۱۱ سال

سرویس ترکیه - روسای جمهور ترکیه و مصر پس از یک تماس تلفنی از آغاز فوری عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و تبادل مجدد سفرا بین دو کشور خبردادند.

به گزارش کردپرس، دفتر ریاست جمهوری مصر روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از آغاز فوری عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و تبادل مجدد سفرا بین دو کشور ترکیه و مصر پس تماس تلفنی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی خبر داد.

یه نوشته آژانس خبری خندان، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر آمده است: « در تماس تلفنی بین روسای جمهور دو کشور، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر پیروزی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد وی برای دوره جدید را تبریک گفت. »

«احمد فهمی» سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری مصر در ادامه قرائت بیانیه این دفتر گفت: «رؤسای جمهور مصر و ترکیه بر عمق روابط تاریخی دو کشور تاکید کردند و بر تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه توافق کردند. سیسی و اردوغان تصمیم گرفتند بلافاصله عادی سازی و تقویت روابط دیپلماتیک بین دو کشور و تبادل سفرا را آغاز کنند.»

لازم به ذکر است، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به دعوت همتای مصری خود در تاریخ ۱۸ مارس وارد قاهره شد که اولین سفر یک مقام ارشد ترکیه به قاهره پس از ۱۱ سال تیرگی روابط دو کشور محسوب می‌شود. تنش‌ها بین مصر و ترکیه از زمان روی دادن قیام مصر تشدید یافت به ویژه پس از آن که ترکیه از قیام مردم مصر به رهبری «اخوان‌المسلمین» حمایت کرد و از کشورهایی بود که کودتای ارتش مصر علیه محمد مریی را محکوم کرد و به همین دلیل نیز روابط خود با مصر را به حالت تعلیق درآورد.

کد خبر 2756382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha