۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
حال و هوای انتخابات در پایتخت ترکیه

سرویس ترکیه - مردم آنکارا در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه هستند. 

به گزارش کردپرس، میدان کیزیلای میدان اصلی آنکارا و یکی از شلوغ ترین بخش های پایتخت ترکیه است. همیشه پیش از انتخابات در مدت تبلیغات انتخاباتی، این میدان محل نصب بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی و غرفه های احزاب مختلف می شود.

غرفه های احزاب مختلف در دو طرف میدان مستقر می شوند. بنا بر سنتی نا نوشته و احتمالا برای این که درگیری بین طرفداران احزاب به کمترین میزان برسد، سمت شمال غربی میدان به احزاب محافظه کار و احزاب حاکم و جنوب غربی میدان به احزاب اپوزیسیون و احزاب کرد و لاییک اختصاص پیدا می کند. 

کارمندان احزاب از ساعت های نزدیک به ظهر در محل مستقر می شوند، غرفه های خود را برپا می کنند و شروع به پخش تراکت در میان رهگذران می کنند. در بسیاری از مواقع برخی مدیران منطقه ای و نامزدهای حزب در انتخابات مجلس نیز در این غرفه ها حضور پیدا می کنند و از نزدیک با مخاطبان مردمی خود حرف می زنند و به پرسش های آنها پاسخ می دهند. نیروهای پلیس نیز که برقراری امنیت منطقه را بر عهده دارند، در همه جای میدان در حال گشت زنی هستند. 

امسال بر خلاف انتخابات گذشته، میدان کیزیلای شاهد آن شلوغی و ازدحام پیش از انتخابات همیشگی نیست. با این حال هر کسی که پا به میدان می گذارد در ترافیک شدیدی از آدم ها می ماند. ساعت های عصر که مردم از کار روزانه باز می گردند، فرصتی دارند تا در میدان قدم بزنند و به غرفه های احزاب سرکی بکشند. آنها گاهی درگیر بحث و جدل با طرفداران دیگر احزاب می شوند. بحث ها بین موافقان و مخالفان احزاب گاهی آنقدر بالا می گیرد که کار به داد و بیداد و درگیری فیزیکی می کشد اما آخرش ختم به خیر می شود. در کنار غرفه ها همیشه جوانان و رای اولی هایی حضور دارند که دارند به وعده های کارشناسان حزب برای ساختن آینده گوش می دهند. 

بیشتر سر و صدای میدان معمولا متعلق به طرفداران حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) است که امسال در لباس حزب چپ سبز به مصاف انتخابات می روند. مادران روسری سپید جزو جدا نشدنی این غرفه ها هستند. در کنار آنها جوانان کرد نیز مشغول پخش تراکت هستند. بیشتر آنها کارگران و اعضای مردمی حزب هستند که با چهره ای خاک خورده و لباس های آفتاب خورده شان سعی در اقنای رهگذران دارند. غرفه حزب چپ همیشه دیرتر برپا می شود و زودتر نیز جمع می کند و می رود. 

در فاصله نزدیکی از غرفه حزب چپ سبز، غرفه حزب جمهوری خواه خلق (CHP) قرار دارد. غرفه حزب جمهوری خواه خلق همیشه بزرگتر از باقی غرفه ها است. امسال هم بسیار شلوغ است. زنان میان سال با شادی از جوانان دعوت می کنند تا به حزب آنها رای بدهند. آنها نوید آینده ای با اقتصاد بهتر را می دهند. مبارزه با خشونت علیه زنان و بازگشت به کنوانسیون استانبول وعده دیگری است که وقتی از کنار غرفه های حزب جمهوری خواه خلق و حزب خوب می گذرید می شنوید. البته اگر زن باشید. 

تصویر بزرگ آتاتورک آویزان غرفه بی رونق حزب ظفر است. در طرف دیگر غرفه نیز تصویر امید اوزداغ رهبر ملی گرای افراطی این حزب نصب شده است. غرفه آنها تقریبا خالی است. حزب ظفر امسال از نامزدی سینان اوغان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند. وعده اصلی آنها بیرون کردن فوری خارجی ها به ویژه پناهجویان سوری و افغانستانی، همچنین خارجی هایی است که با خریدن ملک در طلب شهروندی ترکیه است. این ها وعده های قلیچدار اوغلو رهبر CHP نیز هست اما قلیچدار اوغلو به جو ضد خارجی دامن نمی زند. با این حال سخنان رهبر حزب ظفر تا کنون بارها باعث ایجاد خشونت علیه خارجی ها شده است. 

احزاب اپوزیسیون در طرف حوض گوون پارک هستند، طرف دیگر میدان متعلق به احزاب حاکم است. حزب عدالت و توسعه (AKP) که غرفه بزرگتری دارد، در این سمت میدان است. این سمت میدان درست نزدیک به در مال بزرگ کیزیلای، محل قرار و مدارهای آدم هایی است که توی کیزیلای با هم دیدار می کنند. AKP در نزدیک همان جا غرفه خود را به پا کرده است. معمولا در غرفه AKP زن ها حضور فعال تری دارند. زنان محجبه و زنان بی حجاب، اما نقطه مشترک آنها خوش پوش بودن همه آنها است. بر خلاف اعضای مردمی حزب چپ سبز که چهره ای خاک خورده و لباس هایی با رنج سالیان دراز بر تنشان زار می زند، اعضای ستاد AKP سر و وضع مرتبی دارند. آنها با گشاده رویی از رهگذران استقبال می کنند. با این حال غرفه آنها امسال مثل انتخابات سال های پیش رونق چندانی ندارد. گاهی که رهگذری از کنارشان عبور می کند و پاسخ آنها را با بی اعتنایی می دهد، چهره شان کمی نا امید و در هم می شود.

غرفه حزب حرکت ملی (MHP) که در هر انتخابات پر بود از جوانانی که با موسیقی های ترکی حماسی با اشاره گرگ های خاکستری می رقصیدند، امسال خالی و بی صدا است. خودشان می گویند نمی خواهند در سالی که مردم به دلیل زمین لرزه همچنان سوگوار عزیزانشان هستند، خیلی شلوغ بازی کنند. با این حال دیدن جوانانی که شادی می کنند، همیشه باعث به وجد آمدن رهگذران می شود. 

گزارش - سرویس ترکیه

کد خبر 2755268

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha