دستور وزیر خارجه عراق برای احضار سفیر ترکیه در بغداد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - وزیر خارجه عراق دستور احضار سفیر ترکیه در بغداد برای اعتراض به حمله اخیر این کشور به اردوگاه آوارگان واقع در نزدیکی مرکز اقلیم کردستان را صادر کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) با صدور بیانیه کوتاهی تاکید کرد که این وزارتخانه تجاوز اخیر ترکیه که تلفات جانی و مادی به دنبال داشته را به شدت محکوم می کند.

الصحاف در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که محمد علی حکیم، وزیر امور خارجه عراق دستور داده فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در بغداد به این وزارتخانه احضار گردد و یک یادداشت اعتراض تحویل وی داده شود.

این در حالی است که پیشتر فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق نیز با صدور بیانیه ای، ضمن محکومیت نقض حریم هوایی این کشور و بمباران اردوگاه آوارگان مخمور در غرب اربیل، مرکز اقلیم کردستان از سوی ترکیه، تاکید کرده بود که چنین اقدام تحریک آمیزی با تعهدات حسن همجواری بر اساس توافقنامه های بین المللی سازگار نیست و نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می آید.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود ضمن تاکید بر این که ترکیه باید در راستای احترام و پایبندی به منافع مشترک دو کشور، دست از چنین اقداماتی بردارد و آن را تکرار نکند، خاطر نشان ساخته که بغداد برای همکاری با آنکارا و کنترل اوضاع امنیتی در مرزهای مشترک دو کشور آمادگی کامل دارد.

پیش از آن نیز هسته اطلاع رسانی امنیتی وابسته به فرماندهی عملیات مشترک در بیانیه ای اعلام کرده بود که فرماندهی پدافند هوایی عراق روز چهارشنبه نقض حریم هوایی این کشور از سوی یک هواپیمای بدون سرنشین مسلح ترکیه در مسیر پرواز سندی - سواره - توکا - القوش - شمال مخمور، در ارتفاع شش کیلومتری و با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را رصد کرده است.

در بیانیه رسانه امنیتی عراق همچنین آمده بود که اردوگاه محل اقامت خانواده های آواره کُرد ترکیه در نزدیکی شهر مخمور هدف حمله به وسیله یک موشک قرار گرفته و در نتیجه آن نیز دو زن مقیم اردوگاه جان خود را از دست دادند.

یادآور می شود که اردوگاه مخمور بیش از 26 سال است که محل سکونت 12 هزار تن از کردهای ترکیه به شمار می آید، جایی که آنها به دلیل اعمال فشار دولت آنکارا و ویران شدن روستاهای محل سکونت خود، از این کشور خارج شده و به عنوان پناهنده در اردوگاه مذکور اسکان داده شدند.

کد خبر 269243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha